Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
IEÖ305 İşitme Engelliler Okuma Yazma Öğretimi 927001 3 5 4

Dersin Amacı

Okuma -yazma öğretimine ve yöntemlere ilişkin bilgilerini kullanarak özel gereksinimli bireylere okuma-yazma öğretimi yapmalarını sağlamaktır.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Öğr. Gör. Murat Vural

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Çelenk, S. İlkokuma Yazma Öğretimi. Serhat Yayıncılık. 2009. Cemaloğlu, N. İlkokuma Yazma Öğretimi. Nobel Yayıncılık.2001. Keskinkılınç, K. İlkokuma Yazma Öğretimi. Nobel Yayıncılık.2002. Binbaşıoğlu, C. İlkokuma Yazma Öğretimi. Nobel Yayıncılık.2004.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

İlk okuma yazma öğretimi aşamalarında özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi ve öğretiminin planlanması, Aşamalı Dikte Tekniği ile okuma ve yazma hatalarının düzeltilmesi, mekanik yazma hatalarının düzeltilmesi, sesli okuma akıcılığının sağaltımı, okuduğunu anlamaya hazırlık, metin türleri (kurgusal ve bilgi veren) ve yapılarının analizi, Türkçe kitaplarındaki metinlerde olması gereken özellikler, okuduğunu anlamanın değerlendirilmesi, okuduğunu anlama öğretim yöntemleri, Doğrudan Öğretim Yöntemi ile öykü anlama öğretimi, yazılı ifadenin eğerlendirilmesi ve bilişsel strateji öğretimine göre yazılı ifade öğretimi.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 5 5
2 Final Sınavı 1 5 5
5 Derse Katılım 10 4 40
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 25 25
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Ders Programının Kaynak Kitapların İncelenmesi
2 Okuma Yazmanın Önemi
3 Okuma Yazma Öğrenme Süreci
4 Okuma Yazmada Kullanılan Yöntemler ve Hazırlık Çalışmaları
5 Ses Temelli Okuma Yazma Öğretimi
6 Ses Temelli Okuma Yazma Öğretimi
7 Ara Sınav
8 Çözümleme Yöntemi ile Okuma Yazma Öğretimi
9 Çözümleme Yöntemi İle Okuma Yazma Öğretimi
10 Karma Yöntem
11 Yöntemlerin Karşılaştırılması
12 Özel Gereksinimli Öğrencinin Performansını Belirleme
13 Okuma Yazma Öğretimini Planlama
14 Okuma Yazma Öğretimini Planlama

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1472611 Okuma yazma öğretiminin amaçlarını söyler.
2 1472617 Erken okuryazarlık becerilerini açıklar.
3 1472612 Okuma yazma öğretim yöntemlerini söyler.
4 1472615 Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarını açıklar.
5 1472614 Ses yöntemiyle okuma yazma öğretimi yapar.
6 1472619 Okuma yazma öğretiminde yapılabilecek etkinlik ve materyallere örnekler verir.
7 1472618 Okuma yazma öğretiminde kullanılabilecek materyaller geliştirir.
8 1472613 Çözümleme yöntemi ile okuma yazma öğretimi yapar.
9 1472616 Akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yöntemlerini açıklar.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 71089 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve ihtiyaçlarını belirlemeye ilişkin kullanılan yöntemlerin neler olduğunu söyler.
2 71090 Alanı ile ilgili öğretim planının öğelerini, kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinin neler olduğunu açıklar.
3 71091 Alanı ile ilgili öğretim programlarına ilişkin nasıl uyarlama ve desenleme yapabileceğini açıklar.
4 71092 Yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanımlar.
5 71093 Özel gereksinimli bireylerin ailelerine yönelik aile eğitimi programlarının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını açıklar.
6 71094 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemlerin neler olduğunu açıklar.
7 71088 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgileri tanımlar.
8 71118 Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
9 71123 Alanıyla ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir.
10 71124 Alanıyla ilgili karmaşık problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
11 71125 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını dikkate alarak bireysel ve grup çalışmaları planlar.
12 71095 Konu alanına ve öğrencilerin gereksinimlerine uygun grup ve bireysel çalışma materyalleri geliştirir.
13 71096 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
14 71097 Öğrencide hedeflenen amaçları uygun yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
15 71098 Özel gereksinimli bireylerin aileleri için aile eğitim programı hazırlayarak uygular.
16 71099 Verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir.
17 71122 Engellilere yönelik yapılan toplumsal çalışmalara katkıda bulunur ve gerektiğinde aktif olarak görev alır.
18 71100 Grup etkinliklerine isteyerek katılır ve sorumluluk alır.
19 71113 Alanına katkıda bulunacak projeler geliştirir ve etkin olarak çalışır.
20 71101 Kendisini geliştirmek için araştırarak bilgisini paylaşır.
21 71117 Alanıyla ilgili iş istihdamı sağlayacak girişimlerde bulunur.
22 71102 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alır ve ihtiyaç duyduğu durumlarda ilgili disiplin alan uzman ya da uzmanlarıyla çözüm üretmek için ekip çalışması yapar.
23 71119 Edindiği bilgi ve becerileri duruma uygun şekilde kullanır.
24 71103 Araştırma yapmak, kendini yetiştirmek ve karşılaştığı sorunlara çözüm bulabilmek için yaratıcı fikirler ortaya çıkarır.
25 71104 Yetersiz olduğu durumlarda eleştirel düşünerek gereksinim duyduğu bilgilere ulaşır.
26 71115 Edindiği bilgi ve becerileri güncel olarak takip eder ve geliştirir.
27 71120 Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
28 71105 Toplumsal ve evrensel olayları/gelişmeleri izler.
29 71106 Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara gönüllü bilgilendirmeler yapar.
30 71107 Özel gereksinimli bireylerin aileleri ile çalışırken etkili iletişim becerilerini kullanır.
31 71108 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
32 71109 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
33 71114 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
34 71121 Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
35 71110 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
36 71111 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
37 71112 Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
38 71116 Çevre koruma, iş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında yeterli bilince sahiptir.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38
Öğrenme Çıktısı
1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5