Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
RSÖ334 Türk Eğitim Tarihi 927001 3 6 3

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk Eğitim Tarihi'nin önemini kavratmak ve İslamiyet Öncesi Türk Devletleri'nden yakın zamanlara kadar Türk Eğitim Tarihi'nde cereyan eden gelişmeleri göstermektir.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Arş. Gör. Dr. İrfan Davut ÇAM

Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Diğer Hususlar

-

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1) Yahya AKYÜZ, Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2014. 2) İsmail Güven, Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2014. 3) Cavit Binbaşıoğlu, Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi, MEB,İstanbul, 1995. 4) Selçuk Akşin Somel, Osmanlı'da Eğitimin Modernleşmesi (1839-1908): İslâmlaşma, Otokrasi ve Disiplin, İletişim Yayınları, İstanbul, 2010. 5) Benjamin C. Fortna, Mekteb-i Hümayûn: Osmanlı İmparatorluğu'nun Son Döneminde İslâm, Devlet ve Eğitim, İletişim Yayınları, İstanbul, 2005. 6) İlhanTekeli, Selim İlkin, Osmanlı İmparatorluğu'nda Eğitim ve Bilgi Üretim Sistemlerinin Oluşumu ve Dönüşümü, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1993. 7) Hasan Ali Koçer, . Türkiye'de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi (1773-1923), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1991. 8) Osman Kafadar, Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma, Ankara, Vadi Yayınları, 1997.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

-

Dersin İçeriği

Türk Eğitim Tarihi'nin Amacı, Konusu, Gerekliliği ve Kaynakları, İlk Türk Devletlerinde Eğitim, İlk Müslüman Türk Devletlerinde Eğitim: Karahanlılar ve Büyük Selçuklular, Türkiye Selçukluları ve Beylikler Dönemi'nde Eğitim, Kuruluşundan Yıkılışına Değin Osmanlı Devleti'nde Eğitim, Cumhuriyet ve Eğitimde Yeni Bir Dönem-1923-1938 Arası Yıllar, 1938-1950 Yılları Arası Dönemde Eğitimde Yaşanan Gelişmeler, 1950-1960 ve 1960-2010 Yıllarında Arasında Eğitim.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 14 2 28
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
54 Ev Ödevi 1 10 10

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Türk Eğitim Tarihi'nin Amacı, Konusu, Gerekliliği ve Kaynakları
2 İlk Türk Devletlerinde Eğitim
3 İlk Müslüman Türk Devletlerinde Eğitim: Karahanlılar ve Büyük Selçuklular
4 Türkiye Selçukluları ve Beylikler Dönemi'nde Eğitim
5 Osmanlı Devleti'nde Eğitim:13. Yüzyıldan 16. Yüzyılın İkinci Yarısına Kadar
6 Osmanlı Devleti'nde Eğitim: 16. Yüzyılın İkinci Yarısından 18. Yüzyılın Sonlarına Kadar
7 Osmanlı Devleti'nde Eğitim: 18. Yüzyılın Sonlarından Gülhane Hatt-ı Hümayunu'na Kadar
8 Osmanlı Devleti'nde Eğitim:Tanzimat Dönemi
9 Ara Sınav
10 Osmanlı Devleti'nde Eğitim:2. Abdülhamid ve 2. Meşrutiyet Dönemleri
11 Milli Mücadele Yıllarında Eğitim
12 Cumhuriyet ve Eğitimde Yeni Bir Dönem: 1923-1938 Arası Yıllar
13 1938-1950 Yılları Arası Dönemde Eğitimde Yaşanan Gelişmeler
14 1950-1960 ve 1960-2010 Yılları Arasında Eğitim
15 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1296606 İslamiyet'ten önce Türk Devletleri'nde Eğitim Konusunda Yaşanan Gelişmeleri Özetleyebilme
2 1296607 İlk Müslüman Türk Devletleri, Selçuklular ve Anadolu Beylikleri'nde Eğitim Konusunda Yaşanan Gelişmeleri Açıklayabilme
3 1296608 Osmanlı Eğitim Tarihi'ndeki Başat Unsurları Yazabilme
4 1296609 Cumhuriyet Dönemi'nde Eğitim Bağlamında Öne Çıkan Kişi ve Kurumları Tanıyabilme
5 1296610 Başlangıcından Yakın Zamanlara Değin Türk Eğitiminin Tarihsel Gelişimini Analiz Edebilme

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 63427 Resim-İş Eğitimi alanının yaratma süreçleri ve ürünlerini tanımlayabilir, alana özgün terminolojiyi, uygulamaya yönelik araç-gereç, teknik ve yöntemleri kullanabilir.
2 63428 Görsel Sanatlar başlığı altında toplanabilecek alt disiplinler hakkında bilgi sahibi olur ve en az bir alanda derinlemesine birikim sağlayarak sanatsal sorunları tanımlama ve çözme yeterliği kazanır.
3 63429 Çeşitli sanat disiplinlerine ait ürünleri yapısal, tarihsel ve kültürel bağlantılar ekseninde çözümleyebilir.
4 63430 Türk eğitiminin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur, Görsel sanatlar ve resim dersini milli eğitimin genel amaçları doğrultusunda yapılandırabilir.
5 63431 Öğrencilerin yaşlarına, ön bilgilenmişlikleri / hazır bulunuşluk durumları ve yeteneklerine göre uygun teknik, yöntem ve stratejileri kullanabilir.
6 63432 Öğretmenlik yaşamında derslerini sistemli ve etkin biçimde sürdürebilecek, öğrencilerin kendilerini demokratik bir şekilde ifade edebilecekleri etkileşim ortamını oluşturabilir.
7 63433 Öğrencilerinin bireysel ve grup ihtiyaçlarına duyarlı, etkili iletişim kurabilecek ve dönütleri doğru değerlendirebilecek birikimli bir öğretmen adayı olarak rehberlik çalışmalarına destek verebilir.
8 63434 Ders çıktılarını doğru bir şekilde uygun ölçütler kullanarak ölçebilir ve değerlendirebilir.
9 63435 Öğretim sürecinde dersi daha etkin kılacak planlamayı ve uygun materyalleri tasarlayabilir ve geliştirebilir.
10 63436 Türkçeyi ve sesini öğretim sürecinde doğru ve etkin olarak kullanabilir.
11 63437 Yabancı kaynakları, gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
12 63438 Toplumun güncel sorunlarına duyarlı, çözüm önerileri geliştirebilen ve bunun okullarda uygulamaya yönelik bilgi ve becerileri kazanır.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Çıktısı
1 4 5 4 4 4 4 4
2 4 5 4 4 4 4 4
3 4 5 4 4 4 4 4
4 4 5 4 4 4 4 4
5 4 5 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek