Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
SBÖ319 Gk Seçmeli II (Dünya Kültürel Miras Coğrafyası) 927003 3 5 3

Dersin Amacı

Bir halkın yarattığı sanat eserleri, zihinlerinin gerçek yansımasıdır. İnsanın yarattığı çok az sayıda yapı, gezginlere nesiller boyu esin kaynağı olabilen kalıcı bir değere sahiptir. Bu derste, zamana karşı direnmeyi başaran veya daha yakın dönemlerde inşa edilen yapılar düşünüldüğünde, büyük olasılıkla dayanacak olan insanlık miraslarının, kültürel açıdan evrensel önem, görkemli sanatsallık, yaratıcılık; fiziksel açıdan muazzam boyut niteliklerinin incelenmesinin yanı sıra, çevre problemleri, yönetim hataları ve turizm baskısı nedeniyle, kırılganlıklarının öne çıkarılması amaçlanmaktadır.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. MERVE GÖRKEM ZEREN AKBULUT

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

-

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Baştuğ, İbrahim ve Karul, Necmi. 2008. Dünya Kültürel Miras Atlası / Özel Koleksiyon. İstanbul: Levent Print City. 2. Cansever, Meltem. 2011. Türkiye’nin Kültür Mirası / 100 Mimari Şaheser. İstanbul: NTV Yaınları. 3. Dinç, Bünyad ve Güngör, Yıldırım. 2010. Türkiye’nin Kültür Mirası / 100 Doğa Harikası. İstanbul: NTV Yayınları. 4. Pekin, Faruk ve Yılmaz, H. Fehmi. 2009. Türkiye’nin Kültür Mirası / 100 Kale. İstanbul: NTV Yayınları.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, Dünya Kültür Miras Listesi’nde yer alan, belirli bir dönemin veya halkın simgesi olan, insanlığın imzasını attığı görkemli hazinelerden, İstanbul tarihi yarımada (Türkiye), Safranbolu (Türkiye), Truva (Türkiye), Hattuşa (Türkiye), Merv (Türkmenistan), San’a (Yemen), Bakü içeri şehir (Azerbaycan), Semerkant (Özbekistan), Mostar Köprüsü (Bosna Hersek), Elhamra Sarayı (İspanya), Çin Seddi (Çin), Tac Mahal (Hindistan), Machu Picchu (Peru), Petra (Ürdün), Atina Akropolisi (Yunanistan), Vatikan, Mesa Verde (ABD), Aksum (Etiyopya), Paris Seine kıyıları (Fransa), Samarra (Irak), Persepolis (İran), Venedik ve lagünleri (İtalya), Kyoto (Japonya), Angkor (Kamboçya), Kudüs, Havana (Küba), Budapeşte (Macaristan), Timbuktu (Mali), Oaxaca ve Monte Alban (Meksika), Gize piramitleri (Mısır), Moenjadaro (Pakistan), Belem Kulesi (Portekiz), St. Petersburg (Rusya), Goree Adası (Senegal), Dambulla Altın Tapınağı (Sri Lanka), Palmyra (Suriye), Paskalya Adası (Şili), Kartaca (Tunus), Tallinn (Estonya), Potosi (Bolivya), Brugge (Belçika) ve Olinda (Brezilya) gibi değerlerin tanıtım ve korunmasına katkıda bulunulmakta; kültürel miraslarımızı gelecek kuşaklara en iyi halleriyle bırakma sorumluluğumuz vurgulanmaktadır.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 14 2 28
29 Bireysel Çalışma 14 1 14
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
54 Ev Ödevi 11 1 11

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 UNESCO’nun Dünya Mirası İlkeleri
2 Türkiye’nin kültür mirası: Çatalhöyük, Pamukkale, Xanthos-Letoon, Divriği Ulucami ve Şifahanesi, Derinkuyu.
3 Türkiye’nin kültür mirası: Ayasofya, Bursa Yeşil Camii, Ephesos, Selimiye Camii, Süleymaniye Camii, Topkapı Sarayı, Dolmabahçe Sarayı, Beylerbeyi Sarayı.
4 Türkiye’nin kültür mirası: Kapalı Çarşı, Sultanahmet Camii, Anıtkabir, Aphrodisias Stadyumu, Ulucami, Koza Han, Haydarpaşa Garı, Alanya Kızıl Kule, Safranbolu Havuzlu Konak, Göbeklitepe.
5 Türkiye’nin kültür mirası: Troia Surları, Hattuşa Aslanlı Kapı, Mama Hatun Kümbeti, Çifte Minareli Medrese, Sümela Manastırı, Akyaka Nail Çakırhan Ula Evi, Sürmene Haşim Ağa Konağı, Mungan Evi.
6 Dünya kültürel miras coğrafya rotaları: Türkmenistan, Yemen, Azerbaycan, Özbekistan, Bosna Hersek
7 Dünya kültürel miras coğrafya rotaları: İspanya, Çin, Hindistan, Peru, Ürdün
8 Dünya kültürel miras coğrafya rotaları: Yunanistan, ABD, Etiyopya, Fransa, Irak
9 Ara sınav
10 Dünya kültürel miras coğrafya rotaları: İran, İtalya, Japonya, Küba, Macaristan, Mısır
11 Dünya kültürel miras coğrafya rotaları: Rusya, Sri Lanka, Suriye, Tunus, Vatikan
12 Dünya kültürel miras coğrafya rotaları: Şili, Estonya, Bolivya, Belçika, Kamboçya, Pakistan
13 Dünya kültürel miras coğrafya rotaları: Brezilya, Portekiz, Mali, Estonya, Kudüs
14 Genel değerlendirme
15
16

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1215727 Kültürel miras değerlerinin insanlık açısından evrensel önemini açıklayabilme
2 1215758 Türkiye’nin ve dünyanın kültürel miras değerlerinin sürdürülebilir yönetimine katkı sunacak öneriler geliştirebilme
3 1272697 Türkiye'nin dünya mirasına kattığı yeni miras eserleri tanıtabilme
4 1272698 Türkiye'nin Dünya Miras Listesi'ne aday unsurlarını açıklayabilme

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 63261 Tarih, coğrafya, sosyoloji ve vatandaşlık bilgilerini sosyal bilgiler eğitimine uygulama becerisi.
2 63262 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlama, modelleme ve çözme becerisi.
3 63263 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleme ve tasarlama becerisi.
4 63264 Küresel ve toplumsal çerçevede eğitim problemlerinin özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerinin göz önünde tutularak kapsamlı bir eğitim verilmesi.
5 63265 Sosyal bilgiler eğitimi alanında verilerin çözümlenmesi, özel öğretim yöntemlerinin uygulanması ve sosyolojik perspektif kazanma ve toplumsal olayları yorumlama becerisi.
6 63266 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme becerisi.
7 63267 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisi.
8 63268 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi.
9 63269 Yaşam boyu öğrenme davranışını kazandırma.
10 63270 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazandırma.
11 63271 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazandırma.
12 63272 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlar hakkında bilgi sahibi olma.
13 63273 Kalite konularında bilgi sahibi olma.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Öğrenme Çıktısı
1 5 4 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5
2 4 5 4 4 5 5 4 5 5 4 4 5 5
3 5 5 5 5 4 5 4 5 5 4 4 5 5
4 4 5 5 5 4 4 5 4 4 4 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek