Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
ARK235 Temel Fotoğrafçılık 927003 2 3 3

Dersin Amacı

Sistematik olarak temel fotoğraf bilgisi mantığı kavramak.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Doç. Dr. Akın TEMÜR

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Levent Kılınç, Fotoğrafa Başlarken, Ankara, Dost Yayınları, 2002. 2. Julian Calder-John Garrett, Her Yönüyle Fotoğrafçılık El Kitabı, Türkçesi: Eshar Kütevin-Ziya Kütevin, İstanbul, Say Yayınları, 1998. 3. Michael Langford, Yaratıcı Fotoğrafçılık, Türkçesi: Ali Fazıl Durmuşoğulları, İstanbul, İnkılâp Yayınları, 1998. 4. Sabit Kalfagil, Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon, İstanbul, Fotoğrafevi Yayınları, 2006. 5. Erkan Terzi, Dijital Fotoğrafçılık, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 2004. 6. Scott Kelby, Dijital Fotoğrafçılar İçin Photoshop, Çev: Banu Erol, İstanbul, Alfa Yayınları, 2004. 7. Nadi Kafalı, Siyah-Beyaz ve Renkli Fotoğrafçılık, İstanbul, İmge Kitabevi, 2000. 8. Güler Ertan, Fotoğraf Terimleri Sözlüğü, İstanbul, Afa Yayıncılık, 1994. 9. Ufuk M. Duygun, İFSAK Temel Fotoğraf Ders Notları, İstanbul, Özgün Ofset, 2000. 10. Mehmet Ünal, Yaşamın Aynası Fotoğraf, İstanbul, Gendaş A.Ş, 1999. 11. Çerkes Karadağ, Sözde Fotoğraf, İstanbul, İmge Kitabevi, 2000. 12. Gültekin Çizgen, Fotoğrafın Görsel Dili, İstanbul, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1998. 13. John Hedgecoe, Siyah/Beyaz Fotoğraf Sanatı ve Karanlık Oda Teknikleri, Türkçesi: Ercan Tuzcular, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1999. 14. John Hedgecoe, Her Yönüyle Fotoğraf Sanatı, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1995. 15. Ali Fazıl, Temel Fotoğraf Bilgileri, İstanbul, İnkılâp Kitapevi, 1996. 16. Ali Fazıl, Genel Fotoğraf Bilgileri, İstanbul, İnkılâp Kitabevi, 1994. 17. Erhan Ergin, Her Yönüyle Fotoğrafçılık Tekniği, İstanbul, İnkılâp ve Aka Kitapevleri, 1982.Nazif Topçuoğlu, İyi Fotoğraf Nasıl Oluyor Yani?, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1992. 18. Nazif Topçuoğlu, Fotoğraf Ölmedi Ama Tuhaf Kokuyor?, İstanbul, YKY, 2000. 19. Edouard Boubat, Fotoğraf Sanatı, Türkçesi: M. Nejat Özcan, İstanbul, İnkılâp ve Aka Kitapevleri, 1984. 20. Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine, Türkçesi: Reha Akçakaya, İstanbul, Altıkırkbeş Yayınları, 1993. 21. John Berger, O Ana Adanmış, Türkçesi: Yurdanur Salman-Müge Gürsoy, İstanbul, Metis Yayınları, 1986. 22. John Berger, Görme Biçimleri, İstanbul, Metis Yayınları, 1993. 23. Roland Barthes, Camera Lucida, Türkçesi: Reha Akçakaya, İstanbul, Altıkırkbeş Yayınları, 1992. 24. Greame Burton, Görünenden Fazlası, İstanbul, Alan Yayınları, 1995. 25. Tom Ang, Dijital Fotoğrafçılık, Türkçesi: Melih Zafer Arıcan, İstanbul, İnkılap yayınları, 2004. 26. Scott Kelby, Dijital Fotoğrafçının El Kitabı, Türkçesi: Mehmet Çömlekçi, İstanbul, Alfa Yayınları, 2007. 28. Mary Price, Fotoğraf Çerçevedeki Gizem, Türkçesi: Ayşenaz-Kubilay Koş, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 2004. 29. David Hurn, Fotoğrafçı Olmak Üzerine, Türkçesi: Ayşegül Yurdaçalı, İstanbul, Fv yayınlan, 2004. 30. Fotoğraf Dergisi, İstanbul, Ant Yayıncılık (İki ayda bir yayınlanır). 31. İz Dergisi, İstanbul, Fotoğrafevi Yayınları (İki ayda bir yayınlanır). 32. Photo Dijital Dergisi, İstanbul, Ant Yayıncılık (İki ayda bir yayınlanır).

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Geleceğin iletişimcilerine fotoğraf teknolojisinin dünü ve bu günü ile ilgili bilgiler verilir. Bilimsel bir alt yapı oluşturmak, öğrencinin yaratıcı yönünün teknik ile birleştirilmesi zorunluluğu ile; fotoğrafın önemi, teknik ve estetik kullanımı, işlevsel ve sanatsal yönleri irdelenir. Makineler, objektifler, ışık, perspektif, diyafram, enstantene, flaşlar, aydınlatma kuralları, pozometreler, film gurupları ve özellikleri, filtreler, kompozisyon kuralları, etik ve dijital makineler ile bunların özellikleri tartışılır. Bakmak ve görmek arasındaki farklılığın, fotoğraf sanatındaki örnek yansımaları üzerinde gerekli tartışmalar yapılır. Ders için gerekli araç gereçlerin ve sarf malzeme ihtiyacının karşılanması durumunda, teori ile birlikte uygulamalarda yürütülür.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 50 1
4 Quiz 2 50 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 8 8
2 Final Sınavı 1 11 11
5 Derse Katılım 14 2 28
11 Soru-Yanıt 14 2 28

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Fotoğrafa giriş 1. hafta.pdf
1. hafta.mp4
2 Fotoğrafın kısa tarihi 2. hafta.pdf
2. hafta.mp4
3 Film ve tarihsel gelişimi 3. hafta.pdf
3. hafta.mp4
4 Osmanlı ve Türkiye de fotoğrafçılık ve gelişimi 4. hafta.pdf
4. hafta.mp4
5 Fotoğraf eğitimi 5. hafta.mp4
5. hafta.pdf
6 fotoğraf makinesinin yapısı, başlıca parçaları (objektif, obtüratör ve enstantene, deklanşör, vizör ve diğer parçaları), çeşitleri 6. hafta.pdf
6. hafta.mp4
7 fotoğraf makinesinin yapısı, başlıca parçaları (objektif, obtüratör ve enstantene, deklanşör, vizör ve diğer parçaları), çeşitleri 7. hafta.pdf
7. hafta.mp4
8 Arasınav
9 Objektif türleri, merceklerin optik yapısı, objektif görüş açıları, objektiflerin odak uzaklıkları ve bunun fotoğraf makinelerindeki önemi 9. hafta.pdf
9. hafta.mp4
10 Objektif türleri, merceklerin optik yapısı, objektif görüş açıları, objektiflerin odak uzaklıkları ve bunun fotoğraf makinelerindeki önemi 10. hafta.pdf
11 Pozlama kavramı. Pozlamayı etkileyen unsurlar; diyafram, enstantane ve iso kavramları, aralarındaki bağıntı 11. hafta.pdf
12 Pozlama kavramı. Pozlamayı etkileyen unsurlar; diyafram, enstantane ve iso kavramları, aralarındaki bağıntı 12. hafta.pdf
13 Işık kullanımı ve ışığın özellikleri 13. hafta.pdf
14 Işık kullanımı ve ışığın özellikleri 14. hafta.pdf

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1501928 Fotoğrafçılığın temel kavramlarını bilme
2 1501929 Fotoğrafın teknik kurallarını uygulayabilme
3 1501930 Estetik olarak doğru fotoğraflar üretebilme
4 1501931 Fotoğrafı iletişim alanında kullanabilme
5 1501932 Meslek pratiğini geliştirme bağlamında güncel teknolojileri takip etmek

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 71554 Kazı tekniklerine hâkim olma
2 71555 Fotoğraf çekme, tanımlama, teşhis ve tarihlendirme yapma
3 71556 Kontekst ve veri toplama işlemleri yapma
4 71557 Disiplinler arası bir ekip kurabilme ve bu ekibi teknik ve lojistik anlamda yönetebilme
5 71558 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
6 71559 Mimari, plan, profil ve kesit, çizimi yapma
7 71560 Projelendirme, planlama ve uygulama
8 71561 Belli başlı restorasyon, konservasyon tekniklerine hakim olma
9 71562 Pişmiş toprak, taş, cam, metal eser temizlemesi yapabilme
10 71563 Plan ve harita oluşturma ve okuyabilme
11 71564 Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme
12 71565 Arkeolojik belgeleme yöntemlerini uygulayabilme
13 71574 Yeni gelişen teknolojileri takip edip arkeolojik çalışmalara bütünleştirebilme
14 71568 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
15 71567 Arkeolojik çalışmalarda problemi tespit edebilme ve çözümüne yönelik öneriler geliştirebilme
16 71566 Arkeoloji eğitimi sırasında temel alanlarda edindiği bilgileri birleştirerek kullanabilme
17 71577 İlgili kanunları bilme
18 71576 Rapor yazabilme
19 71575 Eser tarihlendirebilme
20 71573 Mimarlık, seramik, heykeltıraşlık sikke gibi başlıca konularında bilgi sahibi olma
21 71572 İkonografik değerlendirme
22 71571 Katalog düzenleme
23 71570 Literatür tarayabilme
24 71569 Arkeolojik malzemeleri envanterleme

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Öğrenme Çıktısı
1 2 1 2 1 1 1 1 1 2 1 2 1 2 1 2 1 1 1 2 1 2 1 1 2
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 1 1 1 2 1 1 2 1 2 1 1 1 1 2 1
3 1 2 1 2 2 1 2 1 2 1 1 1 1 2 1 2 1 2 1 2 2 1 2 1
4 1 1 2 1 2 2 2 1 2 1 2 1 2 2 1 2 2 1 1 1 2 1 2 1
5 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek