Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
ARK307 Restorasyon-Konservasyon Teknikleri I 927001 3 5 3

Dersin Amacı

Taşınmaz eserlerin restorasyon ve konservasyon teknikleri konusunda genel bilgi vermek.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Öğr. Üyesi Ayla BAŞ

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

A.S.ÜLGEN, Anıtların Korunması ve Onarılması I,1943. D.KUBAN, “Restorasyon Kriterleri ve Carta Del Restauro” Vakıflar Dergisi 5,1962,149-152. J.HARVEY, Conservation of Buildings, 1972. B.M.FEILDEN, Conservation of Historic Buildings, 1982. Fitch, J.M., Historic Preservation, University Press of Virginia,1990. J.M. CRONYN, The elements of archaeological conservation, 1990. C. BEKTAŞ, Koruma-Onarım, 1992. M.E.WEAWER, Conservings Buildings, Guide to Techniques and Materials, 1993. D. KUBAN, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. İstanbul,2002. B. ESKİCİ, “Mimari Onarımlarda Malzeme Kullanımı ve Yöntem Sorunları” içinde: Tarihi Eserlerin Güçlendirilmesi ve Geleceğe Güvenle Devredilmesi Sempozyumu - 1 (27-29 Eylül 2007, Ankara-TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Ankara Şubesi). Ankara, 2007, 257-268. B. ESKİCİ “Tarihi Bina Onarımlarında Cephe Temizliğinin Önemi Ve Yöntem Sorunları Üzerine” içinde: Uluslararası Katılımlı Tarihi Eserlerin Güçlendirilmesi ve Geleceğe Güvenle Devredilmesi Sempozyumu - 2 (15-17 Ekim 2009 Diyarbakır, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Diyarbakır Şubesi). Ankara, 2009, 773-784. Z. AHUNBAY, Tarihi Çevre koruma ve restorasyon,İstanbul 2011. Z. ERES, Mimari ve Arkeolojik Koruma Kültürü üzerine Yazılar, 2016.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Koruma Düşüncesinin Gelişimi ve Kuramsal Temeli, Tarihi Eser Tanımı, Koruma Nedenleri, Çağdaş Restorasyon Kuramları, Tarihi Eserlerin Bozulma Nedenleri, Koruma Teknik ve Yöntemleri, Arkeolojik Alanların Korunması, Tarihi Çevre Koruma; Koruma ile İlgili Ulusal/Uluslar arası Kararlar.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 8 8
2 Final Sınavı 1 11 11
5 Derse Katılım 14 2 28
11 Soru-Yanıt 14 2 28

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Mimari Restorasyona Giriş. Anlatım 1. hafta.pptx
2 Mimari restorasyon terminolojisi Anlatım 2. hafta.pptx
3 Restorasyon ve Konservasyon konusunda Uluslararası Yasal düzenlemeler-1. Anlatım 3. hafta.pptx
4 Restorasyon ve Konservasyon konusunda Uluslararası Yasal düzenlemeler-2. Okuma, araştırma ve sunum. 4. hafta.pptx
5 Kültür Varlığını Tehdit Eden Unsurlar Okuma, araştırma ve sunum. 5. hafta.pptx
6 Yapılarda görülen bozulma türleri-1 Okuma, araştırma ve sunum. 6. hafta.pptx
7 Yapılarda görülen bozulma türleri-2 Okuma, araştırma ve sunum. 7. hafta.pptx
8 Yapılarda görülen bozulma türleri-3 Okuma, araştırma ve sunum. 8. hafta.pptx
9 Ara sınav.
10 Mimaride Restorasyon Yöntemleri-1 Okuma, araştırma ve sunum. 10. hafta.pptx
11 Mimaride Restorasyon Yöntemleri-2 Okuma, araştırma ve sunum. 11. hafta.pptx
12 Mimaride Restorasyon Yöntemleri-3 Okuma, araştırma ve sunum. 12.hafta.pptx
13 Konservasyon projesi Okuma, araştırma ve sunum. 13.hafta.pptx
14 Rölöve projesi. 14.hafta.pptx

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1167317 Doğal ve kültürel varlıklara karşı korunma bilincini geliştirebilme.
2 1177669 Mimari yapıların koruma ölçütleri konusunda bilgi edinebilme.
3 1153729 Restorasyon ve rekonstrüksiyon yöntemlerine ilişkin genel bilgi sahibi olma.
4 1155133 Genel konservasyon teknikleri ve prensiplerinin öğrenilmiş olması.
5 1282517 Mimari kavram ve terminolojisini öğrenebilme.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 63795 Kazı tekniklerine hâkim olma
2 63796 Fotoğraf çekme, tanımlama, teşhis ve tarihlendirme yapma
3 63797 Kontekst ve veri toplama işlemleri yapma
4 63798 Disiplinler arası bir ekip kurabilme ve bu ekibi teknik ve lojistik anlamda yönetebilme
5 63799 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
6 63800 Mimari, plan, profil ve kesit, çizimi yapma
7 63801 Projelendirme, planlama ve uygulama
8 63802 Belli başlı restorasyon, konservasyon tekniklerine hakim olma
9 63803 Pişmiş toprak, taş, cam, metal eser temizlemesi yapabilme
10 63804 Plan ve harita oluşturma ve okuyabilme
11 63805 Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme
12 63806 Arkeolojik belgeleme yöntemlerini uygulayabilme
13 63815 Yeni gelişen teknolojileri takip edip arkeolojik çalışmalara bütünleştirebilme
14 63809 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
15 63818 İlgili kanunları bilme
16 63808 Arkeolojik çalışmalarda problemi tespit edebilme ve çözümüne yönelik öneriler geliştirebilme
17 63817 Rapor yazabilme
18 63807 Arkeoloji eğitimi sırasında temel alanlarda edindiği bilgileri birleştirerek kullanabilme
19 63816 Eser tarihlendirebilme
20 63814 Mimarlık, seramik, heykeltıraşlık sikke gibi başlıca konularında bilgi sahibi olma
21 63813 İkonografik değerlendirme
22 63812 Katalog düzenleme
23 63811 Literatür tarayabilme
24 63810 Arkeolojik malzemeleri envanterleme

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Öğrenme Çıktısı
1 3 4 4 3 4 3 3 3 4 4 4 3 4 4 4 4 4 4 4 3 4 3 3 3
2 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 3 4 3 3 3
3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 3 3 3
4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 3 3
5 4 5 5 5 5 4 4 4 4 4 4 4 5 4 4 5 4 4 4 4 4 4 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek