Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
ARK405 Roma Çağı Mimarisi I 927001 4 7 4

Dersin Amacı

Roma İmparatorluğu’nun kuruluşundan, yıkılışına kadar geçen sürede Roma uygarlığındaki mimari yapıtlarının gelişiminin incelenmesidir.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Doç. Dr. Davut KAPLAN

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Alexander G. Mc. Kay, Römische Häuser, Villen und Palaste, 1980. John Percival, The Roman Villa, London, 1976. Kenneth Painter, Roman Villas in İtaly, London, 1980. John B. Ward-Perkins, Roman Architecture, Newyork, 1977. Vitruvius, Mimarlık Üzerine On Kitap, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, Mimarlığın Uluslararası Kaynakları: 2, Çeviren: S. Güven, 1990. Thomas Blagg, A Handbook of Roman Art, Newyork, 1983. Martin Thorpe, Roma Mimarlığı, Londra, 1995 (Çeviren: Rıfat Akbulut, 2002). F. Yegül, Antik Çağda Hamamlar ve Yıkanma, 1995 (Çeviren: E. Erten, İstanbul, 2006). J. W. Stamper, The Architecture of Roman Temples, Cambridge, 2005. M. Wheeler, Roma Sanatı ve Mimarlığı, London, 1997 (Çeviren: Z. K. Erden, İstanbul, 2004).

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Roma imparatorluğu’nun sınırları içerisinde yer alan mimarlık yapıtları merkez ve eyaletler kapsamında değerlenmektedir. Roma’nın kuruluşundan başlayarak, imparatorluğun sonuna kadar geçen süreç içerisinde geçirmiş olduğu gelişim, kent içerisinde inşa edilen yapıların incelenmektedir. Eyaletlerde inşa edilen Roma kentlerinin genel yapıları, bu kentlerin Roma özelliklerini yansıtan yapılarının değerlendirilmesi yapılmaktadır. Roma’nın, Hellen ve Etrüsklerden almış olduğu mimari etkilenmeler anlatılmaktadır. Roma’nın ortaya koyduğu yeni yapı teknikleri ayrıntılı olarak incelenmektedir. Roma Cumhuriyet ve İmparatorluk döneminin önemli anıtları, saraylar, evler, hamamlar, kemerler, forumlar, tapınaklar, tiyatrolar ve amphitiyatrolar, imparatorluk merkezi ve eyalet örnekleri kapsamında açıklanmaktadır. Anadolu mimarisinde Roma mimari yapı tekniklerinin uygulanması dersin diğer bir bölümünü oluşturmaktadır.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 10 10
2 Final Sınavı 1 14 14
5 Derse Katılım 14 2 28
11 Soru-Yanıt 14 2 28
24 Seminer 1 20 20

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Zafer Takları ve yapılış nedenleri 1.Ders-Kaynaklar-Etrüskler.pdf
2 Roma Zafer Takı Örnekleri 2.Ders-Kent Planlaması.pdf
3 Kuzey Avrupa ve Afrika örnekleri 3.Ders-Caddeler-Forumlar-Cryptoportiko.pdf
4 Anadolu Zafer Takları 4.Ders-Yollar.pdf
5 Yunan Stoa Mimarisi 5.Ders-Savunma-Askeri Yapılar, Castrum.pdf
6 Yunan Stoalarının Kaynak ve Tarihçesi 6.Ders-Anıtlar 1, Zafer Takları.pdf
7 Yunan Stoa Tipleri 7.Ders-Anıtlar 2, Zafer sütunları.pdf
8 Ara Sınav
9 Arkaik Dönem Stoaları 9.Ders-Mimar ve Mimari Düzenler.pdf
10 Klasik Dönem Stoaları 10.Ders-Tapınaklar.pdf
11 Hellenistik Dönem Stoaları 11.Ders-Basilica-Curia-Regia.pdf
12 Hellenistik Dönem Anadolu Stoaları 12.Ders-Köprüler-Tüneller-Mil Taşları.pdf
13 Stoaların Strüktürü 13.Ders-Kanallar, Limanlar, Fenerler.pdf
14 Atina Attalos Stoası ve Genel Değerlendirme 14.Ders-Tiyatro, Odeon, Amphitiyatro, Circus, Stadium.pdf

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1253272 Roma mimarlığının temel ilkelerini
2 1253273 Bina tiplerini ve yapı malzemelerini
3 1253274 Su sistemlerini ve hamam mimarisini öğrenir

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 63795 Kazı tekniklerine hâkim olma
2 63796 Fotoğraf çekme, tanımlama, teşhis ve tarihlendirme yapma
3 63797 Kontekst ve veri toplama işlemleri yapma
4 63798 Disiplinler arası bir ekip kurabilme ve bu ekibi teknik ve lojistik anlamda yönetebilme
5 63799 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
6 63800 Mimari, plan, profil ve kesit, çizimi yapma
7 63801 Projelendirme, planlama ve uygulama
8 63802 Belli başlı restorasyon, konservasyon tekniklerine hakim olma
9 63803 Pişmiş toprak, taş, cam, metal eser temizlemesi yapabilme
10 63804 Plan ve harita oluşturma ve okuyabilme
11 63805 Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme
12 63806 Arkeolojik belgeleme yöntemlerini uygulayabilme
13 63815 Yeni gelişen teknolojileri takip edip arkeolojik çalışmalara bütünleştirebilme
14 63809 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
15 63818 İlgili kanunları bilme
16 63808 Arkeolojik çalışmalarda problemi tespit edebilme ve çözümüne yönelik öneriler geliştirebilme
17 63817 Rapor yazabilme
18 63807 Arkeoloji eğitimi sırasında temel alanlarda edindiği bilgileri birleştirerek kullanabilme
19 63816 Eser tarihlendirebilme
20 63814 Mimarlık, seramik, heykeltıraşlık sikke gibi başlıca konularında bilgi sahibi olma
21 63813 İkonografik değerlendirme
22 63812 Katalog düzenleme
23 63811 Literatür tarayabilme
24 63810 Arkeolojik malzemeleri envanterleme

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Öğrenme Çıktısı
1 1 2 4 2 4 5 2 4 5 2 4 5 2 4 4 5 5 2 3 4 5 3 4 2
2 2 1 2 4 3 2 4 5 2 1 4 4 5 3 2 1 2 4 3 4 2 2 1 2
3 2 1 2 1 2 1 2 2 3 2 1 2 2 2 2 1 2 5 5 2 5 2 5 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek