Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
BES717 Psikostimülan İlaçlar 927003 1 1 6

Dersin Amacı

Kullanılan ürünlerin yan etkilerini, neden olabileceği ciddi sağlık problemlerini öğretmek ve dopingin zararlarını açıklamak amaçlanmıştır

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Drugs and Athletes . F.A. Davis Tıbbi Farmakoloji O. Kayaalp Review of Medical Physiology F. Ganong

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Anabolizan steroidler, İnsan büyüme hormonu, Amfetaminler, Fenilpronoamin, Efedrin ve Amfetamin benzerleri, Kafein, Barbituratlar ve Benzodiazepinler, Alkol, Tütün ve uyuşturucu, Beta blokerler, Diüretikler, Nonsteroid antienflamatuar ilaçlar, Vitamin ve mineraller, Aminoasitler ve proteinler, Karnitin, Kreatin ve fosfat yüklemesi, Kan dopingi.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 14 2 28
10 Tartışma 15 1 15
11 Soru-Yanıt 15 1 15
12 Takım/Grup Çalışması 10 1 10
28 Makale Kritik Etme 10 1 10
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 30 1 30
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 40 1 40

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Anabolizan steroidler etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
2 İnsan büyüme hormonu etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
3 Amfetaminler, Fenilpronoamin, Efedrin ve Amfetamin benzerleri etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
4 Kafein, Barbituratlar ve Benzodiazepinler etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
5 Alkol, Tütün ve uyuşturucu etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
6 Beta blokerler, Diüretikler etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
7 Ara sınav
8 Diüretikler etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
9 Nonsteroid antienflamatuar ilaçlar etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri
10 Vitamin ve mineraller
11 Aminoasitler ve proteinler
12 Karnitin, Kreatin ve fosfat yüklemesi
13 Kan dopingi
14 Doping kontrol yöntemleri ve uluslar arası uygulama biçimleri

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
130659 1236634 Dopingin neden yapıldığını açıklar.
130660 1236635 Sporcuların kullanmasında sakınca olmayan ve yasaklı ilaçları ayırt edebilir
130661 1236636 Doping amaçlı kullanılan ilaçların zararlarını anlatır
130662 1236637 Doping kontrol yöntemlerini tanımlar
130663 1236638 Ergojenik yardımı açıklar

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 67454 Beden eğitimi ve spor alanında kuramsal ve uygulamalı temel bilgilere sahip olur.
2 67455 Beden eğitimi ve spor yönetimi konusundaki sorunları belirler, analiz eder ve çözme becerisine sahip olur.
3 67456 Beden Eğitimi ve Spor alanı ile ilgili araştırma yapma becerisi gösterir.
4 67457 Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.
5 67466 Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
6 67459 İrdeleme ve bağımsız karar verebilme yeteneğine ve araştırma becerisine sahip olur.
7 67458 Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili çalışmalara etkin şekilde katılır, insiyatif kullanabilir ve liderlik yapma becerisinde olur.
8 67460 Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyen, bu nedenle yeni gelişmeleri sürekli izleyen ve kendini geliştiren bir yapıda olur.
9 67463 Yaşamın her alanında etik kurallara uygun davranma sorumluluğu taşır.
10 67462 Bilgi ve becerilerini aktarmada bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
11 67461 Beden eğitimi ve spor alanındaki tüm iç ve dış paydaşlarla kolay iletişim kurabilir, bilgi ve düşüncelerini Türkçe ve en az bir yabancı dilde akıcı ve anlaşılır şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
12 67465 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.
13 67464 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Öğrenme Çıktısı
130659 3 3 4 3 3 4 3 4 3 3 3 4 3
130660 3 3 3 4 3 3 3 4 3 3 3 3 4
130661 3 4 3 4 3 3 3 3 3 3 3 3 3
130662 4 3 3 3 4 3 4 3 3 3 3 3 3
130663 4 3 4 3 4 3 4 4 3 3 4 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek