Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
MÜZ707 Fonksiyonel Armoni-I 927001 1 2 7

Dersin Amacı

Tonal armonide akor yürüyüşlerinin, ses bağlantılarında paralel yasaklar göz ardı edilerek, fonksiyonel olarak ele alınması; böylelikle zorunlu bir dört sesli harekete gerek duymaksızın tonal armoninin, piyano dışında telli ve yaylı çalgılarda da uygulanabilmesine olanak tanımak ve müzik yapıtlarını oluşturan karmaşık polifonik ve homofonik dokuların ardındaki armonik iskeleti görebilmek.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Doç. Fatih Akbulut

Ön Koşul Dersleri

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Yayımlanmamış ders notları Reimer John; Handbook for the jazz guitarist, Schoenberg Arnold;Structural functions of harmony,Butterworth Anna; Harmony in Practice,John Duarte; Melody, Harmony for Guitarists

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Tonal armoninin temeli olan diatonik gam derecelerinin ve bu dereceler üzerine kurulan her bir akorun ton merkezine olan ilişkilerinin ve armonik yürüyüş içerisindeki fonksiyonlarının ele alınması.

Değerlendirme

# Etkinlikler Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60
1 Ara Sınav 100 1
2 Final Sınavı 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 2 2
2 Final Sınavı 1 2 2
29 Bireysel Çalışma 13 14 182

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Melodi- dizi ilişkisi
2 Seslerin tonal evrendeki nitelikleri
3 Diatonik dizilerin derecelendirilmesi
4 Diatonik dizilerde temel derecelerin ton merkezine olan ilişikleri
5 Diatonik dizilerin armonilendirilmesi
6 Beşli çark
7 Tonal çekim ve ileri hareket
8 Tonal merkezin belirlenmesi
9 Melodide akor değişim sesleri/Akor grupları
10 Ara Sınav
11 Temel fonksiyonlara indirgeme
12 Melodide armoni değişimini sağlayan geçiş seslerinin belirlenmesi
13 Armonizasyonda melodi sadeleştirme/Melodi – armoni ilişkisi
14 Final Sınavı

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1247466 Tonu teyit edici temel armonik taslağı açıklar.
2 1247467 Akorların, tonal evren içerisinde, gerilim- çözülme ilişiklerine yönelik değişen niteliklerini açıklar.
3 1247464 Analitik açıdan, karmaşık armonik yürüyüşlerin temel fonksiyonlara indirgenmesi becerisini geliştirir.
4 1247465 Melodi – armoni ilişkisini açıklar.
5 1247468 Armonik yazıyı, dört ses dışında, serbestlik kazandırarak; tonal armoninin pek çok çalgıda uygulanmasına olanak tanır.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 68100 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak müzik eğitiminin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2 68101 Müzik ve müzik eğitimi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.
3 68102 Farklı düzeylerdeki dinleyicilere yönelik bireysel ve toplu müzik performans etkinliklerini gerçekleştirir
4 68104 Araştırmaları ile ilgili yayın ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
5 68108 İlgili konularda çalışan sanatçı ve akademisyenlerin, eğitim, araştırma ve danışmanlık potansiyellerini etkin olarak kullanabilecekleri bir ortam sağlar.
6 68110 Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
7 68112 Türk müziğinin gelişimini ve evrensel dönüşümünü değerlendirir.
8 68113 Müzik eğitimi alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir, bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir.
9 68103 Müzik ve müzik eğitimi ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir, uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
10 68107 Benzeri programlarla ulusal ve uluslar arası bağlantılar kurarak verilen eğitimin sürekli gelişimini sağlar.
11 68109 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.
12 68111 Alanı ile ilgili yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazanır.
13 68106 Türk müzik kültürünü, dünya müzik kültürü ve müzik eğitimiyle ilişkilendirir.
14 68105 Müzik eğitimi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip eder, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Çıktısı
1 5 3 2 3 2 5 5 4 4 2 5 3 4 4
2 5 3 2 3 2 5 5 4 4 2 5 3 4 4
3 5 3 2 3 2 5 5 4 4 2 5 3 4 4
4 5 3 2 3 2 5 5 4 4 2 5 3 4 4
5 5 3 2 3 2 5 5 4 4 2 5 3 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek