Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
ASM607 Bulanık Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri 927003 1 1 8

Dersin Amacı

Problemlerin bir kısmı birden fazla faktöre bağlı olarak çözülmek zorundadır. Bununla birlikte aynı problem ile ilgili birden fazla kişiye/uzmana bilgi sormak ve bunları birlikte değerlendirmek gerekmektedir. Dolayısıyla çok kriterli problemlerin ve birden fazla uzmanın görüşünü birlikte değerlendirilmesi gereken problemlerin çözüm yöntemleri önem arz etmektedir. Bununla birlikte insan tabiatı genellikle kesin sayılar kullanmaktan ziyade çok, az, oldukça fazla gibi dilsel ifadeler kullanmaya meyillidir. Öyleyse, uzmanlardan alınan kesin olmayan dilsel ifadelerinin bulanık hesaplamalar ile sayısal sonuçlara dönüştürülmesi gerekmektedir. Bu sebeple bulanık çok kriterli karar verme tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ ÖZKAN

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Nolberto Munier (2011), A Strategy for Using Multicriteria Analysis in Decision-Making: A Guide for Simple and Complex Environmental Projects Cengiz Kahraman (2008), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments Mustafa M. Özkan (2003), Bulanık Hedef Programlama, Seçkin Yayınevi Ve İlgili Makaleler için online veritabanları

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Çok kriterli karar verme tekniklerini bilmek ve uygulamak, Uzman görüşlerini kullanarak grup karar verme yöntemleri uygulayabilmek, Bulanık dilsel ifadelerden yararlanarak çok kriterli ve grup karar verme tekniklerini uygulayabilmek

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 20 20
2 Final Sınavı 1 20 20
3 Bütünleme Sınavı 1 20 20
4 Quiz 2 5 10
5 Derse Katılım 14 5 70
20 Rapor Hazırlama 2 10 20
21 Rapor Sunma 2 10 20
54 Ev Ödevi 1 7 7

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Giriş ve Temel Kavramlar
2 Bulanık sayılar ve işlemler
3 AHP, Bulanık AHP
4 ANP, Bulanık ANP
5 DEMATEL, Bulanık DEMATEL
6 DEMATEL ve ANP
7 TOPSIS ve Bulanık TOPSIS
8 ANP ve TOPSIS
9 VIKOR Yöntemi
10 PROMETHEE Yöntemi
11 Gri İlişki Analizi
12 Bulanık Hedef Programlama
13 Proje Sunumları
14 Proje Sunumları

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1240300 Temel bilimlerin metodolojik ve uygulamalı öğeleri hakkında uygun bilgi birikimine sahip olurlar ve bu bilgiyi akıllı sistemler kapsamında mühendislik ilişkili problemleri tanımlamak için uygulayabilirler
2 1240301 En yeni yöntemleri, teknikleri ve ekipmanı kullanarak akıllı sistemlerin mühendisliği ilişkili problemleri tanımlayabilir, formülize edebilir ve çözebilirler
3 1240302 Akıllı sistemlerin analizini ve tasarımını kaliteden ödün vermeden yapmak için teknikler ve araçları kullanabilirler

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 69070 Temel bilimlerin metodolojik ve uygulamalı öğeleri hakkında uygun bilgi birikimine sahip olurlar ve bu bilgiyi akıllı sistemler kapsamında mühendislik ilişkili problemleri tanımlamak için uygulayabilirler
2 69071 En yeni yöntemleri, teknikleri ve ekipmanı kullanarak akıllı sistemlerin mühendisliği ilişkili problemleri tanımlayabilir, formülize edebilir ve çözebilirler
3 69074 Akıllı sistemlerin analizini ve tasarımını kaliteden ödün vermeden yapmak için teknikler ve araçları kullanabilirler
4 69087 Testler yapabilirler ve elde edilen sonuçları analiz edebilir ve yorumlayabilirler
5 69088 Teknolojinin insani, etik ve ekolojik boyutlarını dikkate alabilirler
6 69073 Tüm ortamlarda hem yazılı hem de sözlü olarak İngilizce iletişim kurabilirler
7 69072 Hayat boyu öğrenmeye yatkındırlar
8 69086 Temel araştırmaları yürütebilir ve ilgili konferans ve dergilerde makaleler yayınlayabilirler

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Çıktısı
1 1 3 4 4 3
2 5 5 5 5 5
3 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek