Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
GSS225 Grafik Tasarım Tarihi I 927003 2 3 3

Dersin Amacı

Bu ders ile grafik tasarımın tarihsel süreçte geçirdiği değişimleri ve günümüz grafik tasarımına getirdiği kazanımları öğrencilerin bilgi dağarcığına kazandırmayı, geleceğe dair çıkarımlarda bulanabilecekleri, tarihsel bir sıralamayla karşılaştırmalar yapabilme becerisi kazandırmak, öte yandan XIX. yüzyılın sonundan günümüze kadar teknolojik gelişmelere paralel olarak meydana gelen modern sanat hareketlerinin nitelikleri ve nasıl biçimlendirdiği incelenerek grafik tasarım konusunda oluşan yeni eğilimlerin görsel dillerinin çözümlenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Doç. Dr. Tarık YAZAR, Prof. Dr.. Ali TOMAK, Prof. Dr. Ali SEYLAN, Öğr. Gör. Abdulkerim TURKAYA

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Bektaş, Dilek, (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, YKY, İstanbul. 2. Fiell, Peter & Charlotte, (2002), Graphic Design For The 21’st Century, Taschen, Köln. 3. Ansley, Jeremy, 2001). Pioneers of Modern Graphic Design A Complete History, Octopus Publishing Groups Ltd., Great Britain, 2001. 4. Heller, Steven, Elinor Pettit, Graphic Design Time Line. 5. Estilson, Stephen F, Graphic Design A New History . 6. Balance, Georgette, Graphic Design History. 7. Hollis, Richard, Graphic Design. 8. Durker, Johanna, Emily McVarish, Graphic Design History A Critical Guide. 9. Meggs, Philip B., Alston W. Purvis, Megg’s History of Graphic Design.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Dersin İçeriği

Bu derste, Grafik tasarımın tarihsel süreçte geçirdiği değişimleri ve günümüz grafik tasarımına getirdiği kazanımlar, XIX. Yüzyıl öncesi grafik tasarımın gelişimi, Sanat Akımları, Grafik tasarımda yeni stillere geçiş, yeni tipografi, Amerika’da Modern hareket, Sosyal, ekonomik ve kültürel olayların grafik sanatı ile karşılıklı etkileşimleri, Yerli ve yabancı akımların karşılaştırılması ile özellikle XX. ve XXI. yüzyıl üzerinden incelemeler yapılmaktadır.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 13 2 26
6 Uygulama/Pratik 8 2 16
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 2 16
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 2 16

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Ders içeriğinin anlatımı, amacı ve çalışma sistemi.
2 XIX. Yüzyıl öncesi grafik tasarımın gelişimi, Arts and Crafts (Viktorya Dönemi, Sanat ve El Sanatları Hareketi).
3 Art Nouveau, Mas Media, baskı tekniklerinin gelişimi, grafik tasarım ve reklam çalışmaları.
4 Kübizm, Fütürizm.
5 I. Dünya savaşı ve Dadaizm, Sürrealizm.
6 Fotoğraf ve Modern Hareketler.
7 Birinci Dünya Savaşında Afiş tasarımı.
8 Rus Suprematizmi ve Konstrüktivizm.
9 Ara Sınav.
10 De Stijl hareketi ve Bauhaus.
11 Grafik tasarımda yeni stillere geçiş, yeni tipografi.
12 Avrupa’da Modernizm.
13 Art Deco.
14 Amerika’da Modern hareket.

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1525067 Görsel iletişim tasarımı tarihinde yer alan dönem, akım ve hareketleri öğrenebilir.
2 1525068 Görsel iletişim tasarımının günümüze dek geçirdiği değişim ve gelişimleri kavrayabilir.
3 1525069 Görsel iletişim tasarımı tarihi içindeki akım ve hareketlerin ortaya çıkış amaç ve felsefelerini anlayabilir
4 1525070 Dönemlere ait yapılan grafik tasarım ürünlerinin genel özelliklerini temel özellikleriyle tanımlayabilir
5 1525071 Dönemlerin kültürel, ekonomik ve politik özelliklerinin grafik tasarım uygulamalarına yansımalarını kavrayabilir.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 77027 Çağdaş teknolojinin kullanımı ile işlevsel üretim ilkelerine dayanan eğitim-öğretim sonucunda yaratıcılıkları, estetik algı düzeyleri vb. gelişerek alanlarında gerekli donanım ve bilgi birikimine sahip yetkin birer sanatçı/tasarımcı olabilirler.
2 77028 Görsel sanatlarla ilgili disiplinler hakkında bilgi sahibi olurlar, Görsel İletişim Tasarımı hakkında detaylı bilgi birikimi edinerek sanatsal/tasarımsal sorunları tanımlayabilirler ve çözümleyebilirler.
3 77029 Tarihsel, kültürel ve yapısal bağlantılar ekseninde farklı sanat disiplinlerine ait ürünleri çözümleyebilirler.
4 77030 Görsel İletişim Tasarımı alanına özgü terminolojiyi, araç-gereç, teknik ve yöntemleri kullanabilirler, yaratma süreçlerini ve ürünleri tanımlayabilirler.
5 77031 Aldıkları eğitimle sanatçı/tasarımcı kimliği kazanarak alanlarıyla ilgili çalışmalar yapabilirler, formasyon eğitimi almaları durumunda öğrencilerin yaşlarına, hazır bulunuşluk düzeyleri ve yeteneklerine göre uygun teknik, yöntem ve stratejileri kullanabilir ve sanat eğitimcisi olarak da çalışabilirler.
6 77034 Plastik elemanlar, grafik unsurlar veya tasarım kuramları ile ilintisinde temel sanat ve tasarım yeterlikleri elde ederler
7 77032 Bireysel ve grup ihtiyaçlarına duyarlı, etkili iletişim kurabilecek ve dönütleri doğru değerlendirebilecek nitelikli sanatçı/tasarımcılar olarak kendilerini etkili biçimde gerçekleştirebilirler
8 77036 Resim sanatında kurgusal yenilikler, buluşlar, keşifler ve alternatif betimleme olanaklarına gerekçe geliştirirler
9 77033 Sanatsal/tasarımsal eleştiri yapabilirler ve probleme dayalı çözümleri amaçlanan durumlar için doğru bir şekilde uygun ölçütler kullanarak üretebilirler.
10 77037 Sanatsal sunum olanakları ve dekoratif tasarımları resim sanatının insanlarla temasına imkan tanıyabilecek nitelik ve değerde tasarlayabilirler
11 77038 Resim alan disiplini geliştirmede teknik, anlayış, kavrayış ve ifade yeterliklerinin önemine katkı sunabilecek sanatsal pratikleri tahlil ederek, geleneksel ve çağdaş resim atelye uygulamalarında standartları kavrayarak pekiştirirler
12 77040 Sanatsal anlatım ve görselleştirme teknolojileri ve türleri arasında yeterlikleri birlikte kullanabilirler
13 77035 Sanatın ve dolayısıyla resim sanatının sosyolojik, ontolojik, psikolojik ve felsefi kapsamlar dahilindeki temsil, tasarım ve uzlaşıma dönük etkileşimlerini deneyimleyebilirler
14 77039 Geleneksel ve çağdaş estetik kuramlar ve türler hakkında bilgi sahibi olurlar

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Çıktısı
1 5
2 5
3 5
4 5
5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek