Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
GSS232 Renk Teorileri 927003 2 4 3

Dersin Amacı

Renk kavramı felsefi ve algısal yaklaşımlardan bilimsel yöntemlere dayanan teorilere uzanan bir perspektifte etraflı bir şekilde açıklamak. Renk olgusunun oluşumunu, anlamını, fiziksel ve psikolojik etkilerini kavratmak. Edindiği bilgi ve deneyimleri projelerde doğru bir şekilde uygulayabilme yetisi kazandırmak.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Prof. Dr. Metin Eker, Dr. Öğr. Üy. Engin GÜNEY

Ön Koşul Dersleri

yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

• The Elements of Color: A Treatise on the Color System of Johannes Itten Based on His Book the Art of Color, Johannes ITTEN, Library of Congress Catolog, Germany, 1961. • Designer's Color Manual: The Complete Guide to Color Theory and Application, Tom FRASER, Adam BANKS, Chronical Books, Canada, 2004. • Introduction to Color Imaging Science, Hsien Che Lee, Cambridge University Press, Great Britain, 2005 • Understanding Color An Introduction for Designer, Linda HOLTZSCHUE, John Wiley & Sons, Inc., 2012. • Graphic Designer's Color Handbook: Choosing and Using Color from Concept to Final Output, Barb KARG, Rick SUTHERLAND, Rockport Publisher Inc., 2003. • Getting it Right in Print: Digital Pre-press for Graphic Designers, Mark Gatter, Laurence King Publishing, 2005 • Concepts in Architectural Lighting, Egan, M. D. McGraw Hill. Inc., New York, 1983 • Lighting: Interior and Exterior, Architectural Bean, R. Press, Oxford, 2004. • Colour, Laurence King Publishing, Feisner, A. London, 2006. • Color: The Secret Influence, Fehrman, K. R. and Fehrman, C Prentice-Hall. Inc., New Jersey, 2000. • Temel Tasarım , Ail SEYLAN, Baran ofset Ankara, 2005.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

yok

Dersin İçeriği

Görsel algı fizyolojisi ile renk oluşumu hakkında gerekli bilgiler verilir. Renk kavramı ve renk kapsamında değerlendirilecek kavramlar açıklanır. Renk kuramının temelleri anlatılarak, renk algısı, modelleri ve sistemleri üzerinde durulur. Renk, psikoloji-duygu- tasarım- kültür gibi olgo ve kavramlarla ilişkilendirilir. Rengin tarih içinde, mekan tasarımındaki kullanımı ve rengin psikolojik etkisi irdelenir.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 13 2 26
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 2 16
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 2 8
34 Okuma 13 2 26

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin amacı, önemi ve işleyiş sürecinin açıklanması.
2 Görsel algının fizyolojisi ve Binoküler sistem- derinlik algısı
3 Renk duyumu, renge ilişkin genel tanımlar
4 Hue, saturasyon, valör kavramarı
5 Bir anlamlandırma süreci olarak renk, renk algısı
6 Uzayın kavranmasında ışık-gölge ilişkisi
7 Renk teorileri (Young Helmholz teorisi, Münsel sistemi, Chevrul prensipleri)
8 Renk karışım metotları (toplama, çıkarma, bindirme metodları)
9 Kotrast renkler ve renkte görecelik
10 Renk ve tasarım ilişkisi
11 Renk ve psikoloji
12 Renk ve duygu ilişkilendirmeleri
13 Dinsel ve kültürel renk simgeciliği
14 Genel değerlendirme ve örneklemeler üzerinde yorumlama

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1527417 Renk oluşumunu ve temel karakteristiklerini kavramak
2 1527418 Renk teoriler ve renk karışım metodları hakkında bilgi sahibi olmak
3 1527419 Rengin tasarım açısından işlev anlam ve önemini kavramak
4 1527420 Rengi bir görsel anlatım ve iletişim unsuru olarak kullanmak
5 1527421 Edindiği bilgi ve deneyimleri uygulamalarında doğru bir şekilde kullanmak, alternatif renk uygulama fikirleri geliştirmek

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 77027 Çağdaş teknolojinin kullanımı ile işlevsel üretim ilkelerine dayanan eğitim-öğretim sonucunda yaratıcılıkları, estetik algı düzeyleri vb. gelişerek alanlarında gerekli donanım ve bilgi birikimine sahip yetkin birer sanatçı/tasarımcı olabilirler.
2 77028 Görsel sanatlarla ilgili disiplinler hakkında bilgi sahibi olurlar, Görsel İletişim Tasarımı hakkında detaylı bilgi birikimi edinerek sanatsal/tasarımsal sorunları tanımlayabilirler ve çözümleyebilirler.
3 77029 Tarihsel, kültürel ve yapısal bağlantılar ekseninde farklı sanat disiplinlerine ait ürünleri çözümleyebilirler.
4 77030 Görsel İletişim Tasarımı alanına özgü terminolojiyi, araç-gereç, teknik ve yöntemleri kullanabilirler, yaratma süreçlerini ve ürünleri tanımlayabilirler.
5 77031 Aldıkları eğitimle sanatçı/tasarımcı kimliği kazanarak alanlarıyla ilgili çalışmalar yapabilirler, formasyon eğitimi almaları durumunda öğrencilerin yaşlarına, hazır bulunuşluk düzeyleri ve yeteneklerine göre uygun teknik, yöntem ve stratejileri kullanabilir ve sanat eğitimcisi olarak da çalışabilirler.
6 77034 Plastik elemanlar, grafik unsurlar veya tasarım kuramları ile ilintisinde temel sanat ve tasarım yeterlikleri elde ederler
7 77032 Bireysel ve grup ihtiyaçlarına duyarlı, etkili iletişim kurabilecek ve dönütleri doğru değerlendirebilecek nitelikli sanatçı/tasarımcılar olarak kendilerini etkili biçimde gerçekleştirebilirler
8 77036 Resim sanatında kurgusal yenilikler, buluşlar, keşifler ve alternatif betimleme olanaklarına gerekçe geliştirirler
9 77033 Sanatsal/tasarımsal eleştiri yapabilirler ve probleme dayalı çözümleri amaçlanan durumlar için doğru bir şekilde uygun ölçütler kullanarak üretebilirler.
10 77037 Sanatsal sunum olanakları ve dekoratif tasarımları resim sanatının insanlarla temasına imkan tanıyabilecek nitelik ve değerde tasarlayabilirler
11 77038 Resim alan disiplini geliştirmede teknik, anlayış, kavrayış ve ifade yeterliklerinin önemine katkı sunabilecek sanatsal pratikleri tahlil ederek, geleneksel ve çağdaş resim atelye uygulamalarında standartları kavrayarak pekiştirirler
12 77040 Sanatsal anlatım ve görselleştirme teknolojileri ve türleri arasında yeterlikleri birlikte kullanabilirler
13 77035 Sanatın ve dolayısıyla resim sanatının sosyolojik, ontolojik, psikolojik ve felsefi kapsamlar dahilindeki temsil, tasarım ve uzlaşıma dönük etkileşimlerini deneyimleyebilirler
14 77039 Geleneksel ve çağdaş estetik kuramlar ve türler hakkında bilgi sahibi olurlar

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Çıktısı
1 5
2
3
4
5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek