Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
GSS340 Çamur Tornasında Tasarım 927003 3 6 3

Dersin Amacı

İşlevselliğe ve ergonomiye uygun olarak tasarlanmış günlük kullanım eşyalarının çamur tornasında uygulanmasının yanı sıra, tornada biçimlendirme tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Öğr. Üyesi Fidan Tonza

Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

• PETER Lane, Ceramic Form, COLLINS; First Edition edition (1988) • BLOOMFİELD, Linda, Advanced Pottery, Robert Hale, 2011 • GLASSİE, Henry H. The Potter's Art,Indiana University Press, 1999 • PETERSON, Susan, PETERSON, Jan, Working With Clay, Çev. Sevim Çizer, Karakalem Kitabevi Yayınları, 2009 • CHAVARRİA, Joaquim, Throwing Techniques, Watson-Guptill Publications, 1998 • GÜNER, Güngör, Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Ak Yayınları, İstanbul, 1988.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Dersin İçeriği

Çamur tornasında üretimin kısa tarihçesi, yapılan üretimler ve örnekler, çamur tornasında şekillendirmenin öğrenilmesi, bu tekniğe uygun çamur ve malzeme seçimi, bu teknikle uygulanabilecek örnekler ve farklı tasarımlar.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 30 1
54 Ev Ödevi 1 70 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 4 4
2 Final Sınavı 1 4 4
5 Derse Katılım 13 3 39
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 2 12
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 2 12

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Plastik torna çamurlarının tanıtımı. Çamurun yoğurularak havasının çıkarılması. Literatür Taraması, Kaynak Oluşturma
2 Tornada çamuru merkeze getirme ve silindir şekillendirme. Kaynak oluşturma, Proje Konusu belirleme
3 Tornada çamuru merkeze getirme ve silindir şekillendirme. Malzeme listesinin yapılması, Değerlendirme için zaman kontrolü
4 Tornada belirli miktardaki çamurdan aynı büyüklükte ve kalınlıkta silindir şekillendirme. Uygulama için gerekli malzemelerin temini
5 Tornada belirli miktardaki çamurdan aynı büyüklük ve kalınlıkta silindir şekillendirme. Uygulama için hazırlık
6 Çamuru yükseltme (çekme) çalışması Uygulama için hazırlık
7 Çamuru yükseltme (çekme) çalışması Uygulama için hazırlık
8 Ara Sınav
9 Silindir şeklinde vazo tasarımım ve şekillendirme çalışması. Uygulama için hazırlık
10 Dip alma ve düzeltme çalışması. Uygulama için hazırlık
11 Yarım küre form ve çanak çalışması. Uygulama için hazırlık
12 Çeşitli dekor yöntemlerinin uygulanması. Uygulama için hazırlık
13 Pişirim Uygulama için hazırlık
14 Yapılan işlerin dönem sonu değerlendirilmesi Uygulama için hazırlık

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1525271 Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilecektir.
2 1525272 Farklı formları şekillendirebilecektir.
3 1525273 Kulp, kapak, emzik, ve ayak çalışmalarını uygulanabilecektir.
4 1525274 Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilecektir.
5 1525275 Tornada beceri kazanabilmek için çok sayıda uygulama denemeleri yapar.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 77027 Çağdaş teknolojinin kullanımı ile işlevsel üretim ilkelerine dayanan eğitim-öğretim sonucunda yaratıcılıkları, estetik algı düzeyleri vb. gelişerek alanlarında gerekli donanım ve bilgi birikimine sahip yetkin birer sanatçı/tasarımcı olabilirler.
2 77028 Görsel sanatlarla ilgili disiplinler hakkında bilgi sahibi olurlar, Görsel İletişim Tasarımı hakkında detaylı bilgi birikimi edinerek sanatsal/tasarımsal sorunları tanımlayabilirler ve çözümleyebilirler.
3 77029 Tarihsel, kültürel ve yapısal bağlantılar ekseninde farklı sanat disiplinlerine ait ürünleri çözümleyebilirler.
4 77030 Görsel İletişim Tasarımı alanına özgü terminolojiyi, araç-gereç, teknik ve yöntemleri kullanabilirler, yaratma süreçlerini ve ürünleri tanımlayabilirler.
5 77031 Aldıkları eğitimle sanatçı/tasarımcı kimliği kazanarak alanlarıyla ilgili çalışmalar yapabilirler, formasyon eğitimi almaları durumunda öğrencilerin yaşlarına, hazır bulunuşluk düzeyleri ve yeteneklerine göre uygun teknik, yöntem ve stratejileri kullanabilir ve sanat eğitimcisi olarak da çalışabilirler.
6 77034 Plastik elemanlar, grafik unsurlar veya tasarım kuramları ile ilintisinde temel sanat ve tasarım yeterlikleri elde ederler
7 77032 Bireysel ve grup ihtiyaçlarına duyarlı, etkili iletişim kurabilecek ve dönütleri doğru değerlendirebilecek nitelikli sanatçı/tasarımcılar olarak kendilerini etkili biçimde gerçekleştirebilirler
8 77036 Resim sanatında kurgusal yenilikler, buluşlar, keşifler ve alternatif betimleme olanaklarına gerekçe geliştirirler
9 77033 Sanatsal/tasarımsal eleştiri yapabilirler ve probleme dayalı çözümleri amaçlanan durumlar için doğru bir şekilde uygun ölçütler kullanarak üretebilirler.
10 77037 Sanatsal sunum olanakları ve dekoratif tasarımları resim sanatının insanlarla temasına imkan tanıyabilecek nitelik ve değerde tasarlayabilirler
11 77038 Resim alan disiplini geliştirmede teknik, anlayış, kavrayış ve ifade yeterliklerinin önemine katkı sunabilecek sanatsal pratikleri tahlil ederek, geleneksel ve çağdaş resim atelye uygulamalarında standartları kavrayarak pekiştirirler
12 77040 Sanatsal anlatım ve görselleştirme teknolojileri ve türleri arasında yeterlikleri birlikte kullanabilirler
13 77035 Sanatın ve dolayısıyla resim sanatının sosyolojik, ontolojik, psikolojik ve felsefi kapsamlar dahilindeki temsil, tasarım ve uzlaşıma dönük etkileşimlerini deneyimleyebilirler
14 77039 Geleneksel ve çağdaş estetik kuramlar ve türler hakkında bilgi sahibi olurlar

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Çıktısı
1 5
2 3
3 4
4 2
5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek