Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
GSS418 Engelliler İçin Sanat ve Tasarım 927003 4 8 3

Dersin Amacı

Sosyal yaşamın içinde doğal olgulardan biri olarak engelliler için tasarımın önemine ve gerekliliğine ilişkin farkındalığın geliştirilmesi. İç mekan ve dış mekanlar içinde engellilerin karşılaşabileceği engel sınıfına girebilecek proslemlerin çözümü için tasarımlar geliştirmek, projeler oluşturmak ve uygulamak.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Öğretim Üyesi Deniz Ekmekçioğlu

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ders Kitapları: 1. Design for Environment, Joseph Fiksel, McGraw-Hill, 2009 2. Emotionally Durable Design: ObjAKTS, Experiences and Empathy, 3. Jonathan Chapman, Earthscan, London, 2005 4. The Green Imperative, Natural Design for teh Real World, Victor Papanek, Thames&Hudson, 1995 5. Green Design, Design for the Environment Dorothy Mackenzie, 1997 (2nd edition), Laurence King Publishing, London

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Dersin İçeriği

Bu ders uygulamalı bir ders olup, sınavları bir vize, final ve bütünlemeden oluşmaktadır. Sınavlar yazılı, uygulamalı ya da proje-ödev biçiminde gerçekleştirilebilir.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 2 2
2 Final Sınavı 1 2 2
5 Derse Katılım 13 4 52
29 Bireysel Çalışma 10 2 20

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Derse giriş, genel bilgi
2 Engelliler ve mekan ilişkisi
3 Engelliler ve çevre arasındaki ilişki
4 Engelliler için tasarımda oran - orantının önemi
5 Görme engelliler için tasarım
6 İşitme engelliler için tasarım
7 Fiziksel engelliler için tasarım
8 Engellilerin karşılaştığı sorunlar
9 Vize Sınavı
10 Geçmişte ve günümüzde çözüm amaçlı yapılan uygulamalar.
11 Engelliler ile görüşülerek ihtiyaç ve istekleri hakkında bilgi alınması
12 Yeni tasarım önerileri.
13 Öğrenciler tarafından geliştirilen projeler üzerinden yürütülecek tartışmalar
14 Öğrenciler tarafından geliştirilen projeler üzerinden yürütülecek tartışmalar

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1310209 Derse katılan öğrenciler, engelli bireylerin ihtiyaçları doğrultusunda ürün geliştirme sürecini çok boyutlu biçimde ele alabilecek seviyeye gelir.
2 1310210 Ergonomik değerlendirmeler yapar.
3 1310211 Antropometrik değerlendirmeler yapar.
4 1310212 Engelliler için fonksiyonel mekanlar tasarlamak,

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 69113 Sanat ve tasarım kavramlarına dair temel bilgiye sahip olma
2 69146 Tasarımdan üretime tüm aşamalarda teknik bilgi ve donanıma sahip olma
3 69114 Tasarımla ilgili problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
4 69115 Seramik ve cam alanına yönelik, tasarım yapma, inceleme, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
5 69116 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini kazanma
6 69121 Sosyal, toplumsal ve evrensel anlamda yaşadığı çevre ile ilgili duyarlılığa sahip, sanat ve tasarım alanında bu duyarlılığı sorunsallaştırabilme becerisi
7 69149 Üretim sürecinde iş organizasyonu, proje ve takibinde birimler arası eş zamanlı çalışma prensiplerini ve zaman yönetimini sağlama
8 69148 Ulusal ve uluslararası gelişmeleri yakından izleme, teknolojik ilerlemeyi takip etme, yenilikleri ve teknikleri öğrenme, kullanabilme, değiştirme ve katkıda bulunma yetisi geliştirme
9 69117 Sanatsal üretimlerde özgün tasarımlar ve yaratıcı üslupta uygulamalar yapabilme altyapısına sahip olma
10 69145 Yaşam boyu öğrenmenin gereklilik bilinci içinde teori ve pratik becerilerini artırma
11 69118 Disiplinler arası ortak çalışma yürütme, bireysel ve ekip çalışması içinde yaratıcı, üretken olma ve uyum sağlayabilme
12 69119 Sosyal ilişkilerinde güçlü, etkin iletişim kurma ve kendini doğru ifade edebilme
13 69120 Nitelikli araştırma, analiz, değerlendirme ve yorumlama
14 69147 Mesleki terminoloji ve kavramları tanımlayabilme

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Çıktısı
1 5
2
3
4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek