Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
BES622 Sporda Ergojenik Yardım 927003 1 1 6

Dersin Amacı

Kullanılan ürünlerin yan etkilerini, neden olabileceği ciddi sağlık problemlerini öğretmek ve dopingin zararlarını açıklamak amaçlanmıştır

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Öğr. Üyesi Bade YAMAK

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Drugs and Athletes . F.A. Davis Tıbbi Farmakoloji O. Kayaalp Review of Medical Physiology F. Ganong

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Anabolizan steroidler, İnsan büyüme hormonu, Amfetaminler, Fenilpronoamin, Efedrin ve Amfetamin benzerleri, Kafein, Barbituratlar ve Benzodiazepinler, Alkol, Tütün ve uyuşturucu, Beta blokerler, Diüretikler, Nonsteroid antienflamatuar ilaçlar, Vitamin ve mineraller, Aminoasitler ve proteinler, Karnitin, Kreatin ve fosfat yüklemesi, Kan dopingi.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 1 1
5 Derse Katılım 14 2 28
10 Tartışma 15 1 15
11 Soru-Yanıt 15 1 15
12 Takım/Grup Çalışması 10 1 10
28 Makale Kritik Etme 10 1 10
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 30 1 30
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 40 1 40

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Sporda doping kullanım tarihçesi doping ve ergojenik yardım tarihçesi.pptx
2 Etik ve Doping etik ve doping.pptx
3 Farmakolojik Yardımcılar farmakolojik yardımcılar.pptx
4 Kafein, Barbituratlar ve Benzodiazepinler etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri kafein kullanımı.pptx
5 Alkol, Tütün ve uyuşturucu etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri alkol,kokain.pptx
6 Beta blokerler, Diüretikler etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri beta bloke ediciler.pptx
7 Ara sınav
8 Diüretikler etkisi, kullanım nedenleri ve yan etkileri diüretikler.pptx
9 anabolik steroidler anabolik steroidler.pptx
10 Vitamin ve mineraller vitaminler.pptx
11 Aminoasitler ve proteinler proteinler ve aminoasitler.pptx
12 Karnitin, Kreatin ve fosfat yüklemesi karnitin, kreatin.pptx
13 Kan dopingi kan dopingi.pptx
14 Doping kontrol yöntemleri ve uluslar arası uygulama biçimleri WADA_Code_2009_Turkish_Feb2010.pdf

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1285132 Dopingin neden yapıldığını açıklar.
2 1285133 Sporcuların kullanmasında sakınca olmayan ve yasaklı ilaçları ayırt edebilir
3 1285134 Doping amaçlı kullanılan ilaçların zararlarını anlatır
4 1285135 Doping kontrol yöntemlerini tanımlar
5 1285136 Ergojenik yardımı açıklar

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 67467 Beden eğitimi ve spor alanında kuramsal ve uygulamalı temel bilgilere sahip olur.
2 67468 Beden eğitimi ve spor yönetimi konusundaki sorunları belirler, analiz eder ve çözme becerisine sahip olur.
3 67473 Beden Eğitimi ve Spor alanı ile ilgili araştırma yapma becerisi gösterir.
4 67479 Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.
5 67469 Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili çalışmalara etkin şekilde katılır, insiyatif kullanabilir ve liderlik yapma becerisinde olur.
6 67472 Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
7 67474 İrdeleme ve bağımsız karar verebilme yeteneğine ve araştırma becerisine sahip olur.
8 67475 Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyen, bu nedenle yeni gelişmeleri sürekli izleyen ve kendini geliştiren bir yapıda olur.
9 67476 Beden eğitimi ve spor alanındaki tüm iç ve dış paydaşlarla kolay iletişim kurabilir, bilgi ve düşüncelerini Türkçe ve en az bir yabancı dilde akıcı ve anlaşılır şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
10 67477 Bilgi ve becerilerini aktarmada bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
11 67478 Yaşamın her alanında etik kurallara uygun davranma sorumluluğu taşır.
12 67470 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
13 67471 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Öğrenme Çıktısı
1 4 3 4 4 3 4 4 3 4 3 3 3 3
2 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 4 4 4
3 3 3 4 3 4 3 3 3 3 3 4 3 3
4 3 3 4 3 3 3 3 4 3 3 4 3 3
5 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek