Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
ARK416 Roma Çağı Seramiği 927001 4 8 4

Dersin Amacı

Roma İmparatorluk Dönemi’nde Anadolu, Akdeniz havzası ve Roma hakimiyetinde kalan bölgelerde üretilen seramiğin formları, üretim aşamaları ve seramik gruplarının öğretilmesi amacını taşımaktadır.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Ayla BAŞ

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

W.HAYES, Late Roman pottery, British School at Rome, London, 1972. A.MARTİN, “South Gaulish Sigillata in Italy ”, OPVS International Journal for Social and Economic History of Antiquity, IV 1985,124-139. R.T OMBER, “Roman Pottery Studies in the Mediterranean: Past Research and Future Prospects”, JRA 3, 1990. K. GREENE, Roman Pottery, London 1992. A.MARTİN, “Sigillata Wasters from Ostia ”, RCRF Acta 35, 1997,199-202. J. W.HAYES, Handbook of Mediterranean Roman Pottery, British Museum Press, 1997. G.OLCESE, Ceramica Romana e Archeometria: Lo Stato degli Studi, Atti delee Giornate Internazionali di Studio Castello di Montegufoni (Firenze), 26-27 Aprile 1993, Firenze 1994. R.T OMBER, “Polarising and Integrating the Late Roman Economy: The Role of Late Roman Amphorae 1-7”, Ancient West and East, vol. 3, no. 1, Boston 2004,155-165. P.aRTHUR, “Pots and Boundaries on Cultural and Economic Areas between Late Antiquity and the early Middle Ages”, LRCW 2, Late Roman Coarse Wares Cooking Wares and Amphorae in the Mediterranean, ed. M. Bonifay, J.-C. Treglia, Vol. I, BAR Int Ser. 1662 (I), Oxford 2007, 15-27. D.REGEV, “A New Approch on the Origin of Eastern Sigillata A”, Topoi suppl. 8, 2007,189-200.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Roma Dönemi Seramiği dersinde Roma İmparatorluğu sınırları içinde kalan bölgelerde üretilen günlük ve lüks seramik hakkında bilgiler anlatılmakta, seramiklerin yapım aşamaları, yapım teknikleri, ve seramik grupları hakkında ayrıntılı bilgi verilmektedir.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 8 8
2 Final Sınavı 1 11 11
5 Derse Katılım 14 2 28
11 Soru-Yanıt 14 2 28
24 Seminer 14 2 28

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Roma Dönemi ve Sanatı. Anlatım ve sunum.
2 Roma Seramik sanatı, bu konudaki çalışmalar ve görüşler. Anlatım ve sunum.
3 Roma Seramiği:Terra sigillatalar. Anlatım ve sunum.
4 Doğu Sigillatalar-1 Anlatım ve sunum.
5 Doğu Sigillatalar-2. Anlatım ve sunum.
6 Doğu Sigillatalar-3. Anlatım ve sunum.
7 Batı Sigillatalar-1. Anlatım ve sunum.
8 Batı Sigillatalar-2. Anlatım ve sunum.
9 Ara Sınav.
10 Geç Roma Seramiği-1. Anlatım ve sunum.
11 Geç Roma Seramiği-2. Anlatım ve sunum.
12 Roma Amphoraları. Anlatım ve sunum.
13 Roma Kandilleri. Anlatım ve sunum.
14 Roma döneminde kullanılan diğer formlar. Anlatım ve sunum.
15 Roma döneminde günlük kullanım ve depolama kapları. Anlatım ve sunum.
16 Final sınavı.

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1282788 Roma İmparatorluk Dönemi’nde üretilen seramiklerin tanınması.
2 1282789 İmparatorluk Dönemi’nde üretilen seramikler hakkında yayınlanan eserler hakkında bilgi sahibi olabilme.
3 1282790 Roma Çağı seramiğinde tipolojik sınıflandırma yapabilme.
4 1282791 Roma Çağı seramiğinin tarihlendirilmesinde temel etkenleri tanıyabilme.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 63795 Kazı tekniklerine hâkim olma
2 63796 Fotoğraf çekme, tanımlama, teşhis ve tarihlendirme yapma
3 63797 Kontekst ve veri toplama işlemleri yapma
4 63798 Disiplinler arası bir ekip kurabilme ve bu ekibi teknik ve lojistik anlamda yönetebilme
5 63799 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
6 63800 Mimari, plan, profil ve kesit, çizimi yapma
7 63801 Projelendirme, planlama ve uygulama
8 63802 Belli başlı restorasyon, konservasyon tekniklerine hakim olma
9 63803 Pişmiş toprak, taş, cam, metal eser temizlemesi yapabilme
10 63804 Plan ve harita oluşturma ve okuyabilme
11 63805 Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme
12 63806 Arkeolojik belgeleme yöntemlerini uygulayabilme
13 63815 Yeni gelişen teknolojileri takip edip arkeolojik çalışmalara bütünleştirebilme
14 63809 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
15 63818 İlgili kanunları bilme
16 63808 Arkeolojik çalışmalarda problemi tespit edebilme ve çözümüne yönelik öneriler geliştirebilme
17 63817 Rapor yazabilme
18 63807 Arkeoloji eğitimi sırasında temel alanlarda edindiği bilgileri birleştirerek kullanabilme
19 63816 Eser tarihlendirebilme
20 63814 Mimarlık, seramik, heykeltıraşlık sikke gibi başlıca konularında bilgi sahibi olma
21 63813 İkonografik değerlendirme
22 63812 Katalog düzenleme
23 63811 Literatür tarayabilme
24 63810 Arkeolojik malzemeleri envanterleme

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Öğrenme Çıktısı
1 3 4 3 4 4 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
2 4 4 3 4 4 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 5 5
3 4 4 3 4 4 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 4 4 4 5 5 4 4 5 5
4 4 4 4 4 4 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 4 4 4 5 5 4 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek