Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
EGMB102 Eğitim Sosyolojisi 927001 1 2 3

Dersin Amacı

Sosyolojinin bir alt disiplini olan eğitim sosyolojisinin temel kavram ve kuramlarını incelemek ve bu kavram ve kuramlar çerçevesinde eğitimin sorunlarını tartışmak.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Öğr. Üyesi Özgür ATAKAN

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ünsal, S., Çetin, A. (Ed.). (2019). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel.

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay, vd; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, E. Durkheim, M. Weber, vd. ) eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji açısından) ve eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din ekonomi siyaset) ve eğitim; Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem olarak okul.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 1 1
2 Final Sınavı 1 2 2
5 Derse Katılım 14 2 28
8 Rehberli Problem Çözümü 13 1 13
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 2 16
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 2 12

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Öğrencilerle tanışma. Sosyolojinin temel kavramları (Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd). 1. HAFTA.ppt
2 Sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte) ve eğitim görüşleri. 2. HAFTA.ppt
3 Sosyolojinin öncüleri (K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri. 3. HAFTA.ppt
4 Temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı) açısından eğitim. 4. HAFTA.ppt
5 Temel sosyolojik teoriler (eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim. 5. HAFTA.ppt
6 Toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma) ve eğitim. 6. HAFTA.ppt
7 Toplumsal süreçler (sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim. 7. HAFTA.ppt
8 Toplumsal kurumlar (aile, din) ve eğitim. 8. HAFTA.ppt
9 ARA SINAV 9. HAFTA.ppt
10 Toplumsal kurumlar (ekonomi, siyaset) ve eğitim. 10. HAFTA.ppt
11 Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu). 11. HAFTA.ppt
12 Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.). 12. HAFTA.ppt
13 Kültür ve eğitim. 13. HAFTA.ppt
14 Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul. 14. HAFTA.ppt
15 FİNAL SINAVI 15. HAFTA.ppt

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1548409 Sosyolojinin temel kavram ve kuramlarını tanır.
2 1548410 Eğitim sosyolojisinin kavram ve kuramlarını bilir.
3 1548411 Eğitimi temel toplumsal süreçlerle ilişkilendirerek düşünür.
4 1548412 Eğitimi diğer toplumsal kurumlarla ilişkilendirerek düşünür.
5 1548413 Sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin Türkiye'deki gelişim sürecini bilir.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 70980 Fizik, kimya, biyoloji, Astronomi ve jeoloji ile matematik bilgilerini fen bilgisi eğitimine günlük yaşamda kullanmayı sağlayabilecek şekilde uygulama becerisi.
2 70981 Fen bilimleri ile ilgili sorunları tanımlama, çözme ve fen bilgisi eğitimine uygulayabilme becerisi.
3 70982 Fen eğitiminin bilgi kullanımındaki önemini kavrayarak, sorunlara farklı çözüm önerileri getirebilecek şekilde alternatif düşünebilme becerisi.
4 70983 Fen Bilimleri ile ilgili veri toplama, verileri analiz etme, deney tasarlama ve yapma, sonuçları yorumlama ve tüm bunları eğitim alanına uygulama becerisi.
5 70984 Fen eğitimi için gerekli teknik ve teknolojileri kullanabilme, alanla ilgili materyal geliştirme ve bunları kullanabilme becerisi.
6 70985 Eğitim çalışmalarında alan içi ve disiplinler arası ekip çalışması oluşturma, çalışma ve fen bilgilerini kullanabilme becerisi.
7 70986 Eğitim çalışmalarında bağımsız çalışma, sorumluluk alma, yetki kullanma ve yaratıcılık becerisi.
8 70987 Mesleki ve eğitim alanında sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazandırma.
9 70988 Standardizasyon ve Kalite konularında yeterli donanıma sahip olma yeterliliklerini kazanırlar.
10 70989 İlköğretim 2. Kademe öğrencilerinin Psikolojik ve pedagojik çerçevede gelişim ve öğrenme özelliklerini bilme becerisi.
11 70990 Fen bilimlerinin gereği olan laboratuarların oluşturulması, laboratuar malzemelerin tanınması ve deneysel olarak kullanılabilmesi becerisi.
12 70991 Küreselleşmeye Paralel olarak Eğitimin Toplumsal yapıyı Özellikle Sağlık Güvenlik ve çevre sorunları açısından etkilediğini bilerek yeterli ve yarışabilir düzeyde bir eğitim verilmesi
13 70992 Yaşam boyu öğrenme,bilimsel bilgiyi ve bilginin doğasını önemseme davranışını kazandırma
14 70993 Bilimsel etik konusunda sorumluluk anlayışı kazandırma
15 70994 Ulusal ve Uluslar arası sorunlar konusunda bilgi sahibi olma, çözüm üretebilme becerisi
16 70995 Sağlıklı yaşam, beslenme ve ilkyardım konularında bilgi sahibi olma ve gerekli önlemleri alarak günlük yaşamda uygulayabilme