Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
EGMB102 Eğitim Sosyolojisi 927001 1 2 3

Dersin Amacı

Eğitim Sosyolojisinin temel kavram kuramları ile sosyolojinin konularını incelemek, bu kavram kuram ve konular doğrultusunda eğitimin sorunlarını tartışmak.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Öğr. Gör. Abdulnasır BAYRAM

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Bilgiseven, Amiran Kurtkan (1992) Eğitim Sosyolojisi, Filiz Kitabevi, İSTANBUL Celkan, Yıldırım Hikmet (1996) Eğitim Sosyolojisi, Atatürk Üniversitesi Yay. ERZURUM Celkan, Hikmet Yıldırım,(1990) Ziya Gökalp'in Eğitim Sosyolojisi,Milli Eğitim Bakanlığı, İSTANBUL Ergün, Mustafa (1987) Eğitim Sosyolojisine Giriş, İnönü Üniversitesi Yayınları MALATYA

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

Sosyolojinin temel kavramları:Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay,vd; sosyolojinin öncüleri( İbn_i Haldun, A. Comte,, E Durkheim, M Weber,Vd. ) eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler ( işlevselcilik, yapısalcılık,sembolik, etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji açısından ) eğitim;toplumsal süreçler( sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din ekonomi siyaset) ve eğitim;Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi ( Zia gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim;sosyal , kültürel,ahlaki bir sistem olarak okul

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 2 2
2 Final Sınavı 1 2 2
5 Derse Katılım 14 2 28
8 Rehberli Problem Çözümü 10 2 20
32 Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 12 1 12
33 Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Sosyolojinin temel kavramları. 1. HAFTA.ppt
2 Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.
3 Sosyolojinin öncüleri ( ibn-i Haldun, A. Comte, K. Marx) 3. HAFTA.ppt
4 Sosyolojinin öncüleri( (E. Durkheim, M. Weber, vd.) 4. HAFTA.ppt
5 Temel sosyolojik teoriler açısından eğitim ( işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı) 5. HAFTA.ppt
6 Temel sosyolojik teoriler açısından eğitim (eleştirel teori, fenomenoloji, , etnometedoloji 6. HAFTA.ppt
7. HAFTA.ppt
7 Toplumsal süreçler ve eğitim ( sosyalleşme sosyal tabakalaşma sosyal sınıf sosyal statü) 7. HAFTA.ppt
8 Toplumsal süreçler ve eğitim (sosyal hareketlilik sosyal değişme , ilerleme, gerileme) 8. HAFTA.ppt
9. HAFTA.ppt
9 ARA SINAV 9. HAFTA.ppt
10 Sosyal kurumlar (aile ve eğitim, eğitim kurumu olarak aile, Din ve eğitim ilişkisi) 10. HAFTA.ppt
11 Sosyal kurumlar( ekonomi ve eğitim, eğitimin ekonomiklik işlevi) 11. HAFTA.ppt
12 Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi ( Ziya Gökalp Ve İsmail Hakkı Baltacıoğlu) 12. HAFTA.ppt
13 Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Prens Sebahattin, Abdullah cevdet, İsmail Hakkı Tonguç 13. HAFTA (1).ppt
14 Kültür ve eğitim ; sosyal kültürel, ahlaki bir sistem olarak okul 14. HAFTA.ppt

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1285939 Eğitim sosyolojisinin konularını bilir.
2 1285940 Eğitim sosyolojisi konuları ile ilgili düşüncelerini açıklar.
3 1285941 Toplumsal bir kurum olan okulun işlevlerini bilir.
4 1285942 Okulun işlevlerini sosyolojik bakış açısıyla inceler
5 1285943 Eğitime ilişkin sorunları toplumsal tabakalaşma bağlamında inceler.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 69724 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerilere sahiptir; bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
2 69725 Özel gereksinimli bireyler ile çalışma konusunda kendisini yeterli hisseder ve etkili iletişim kurar.
3 69726 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
4 69727 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5 69728 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 69729 Öğrencilerin tüm özelliklerini (ek özrünü, sağlık problemlerini(epilepsi nöbeti geçirdiğini, alması gereken ilaçları, vs..) ve ihtiyaçlarını bilir, yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır.
7 69730 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
8 69731 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır.
9 69732 Öğretmen öğrencilerin gelişimini öğretime başlamadan önce yaptığı değerlendirme ile karşılaştırır, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır, bu sonuca göre öğretim planını düzenler.
10 69733 Alanı ile ilgili öğretim programlarına ilişkin nasıl uyarlama ve desenleme yapabileceğini açıklar.
11 69734 Alanı ile ilgili öğretim planının öğelerini, kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinin neler olduğunu açıklar.
12 69735 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemlerin neler olduğunu açıklar.
13 69736 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgileri tanımlar.
14 69737 Özel gereksinimli bireylerin ailelerine yönelik aile eğitimi programlarının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını açıklar.
15 69738 Yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanımlar.
16 69739 Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
17 69740 Alanıyla ilgili karmaşık problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
18 69741 Konu alanına ve öğrencilerin gereksinimlerine uygun grup ve bireysel çalışma materyalleri geliştirir.
19 69742 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
20 69743 Özel gereksinimli bireylerin aileleri için aile eğitim programı hazırlayarak uygular.
21 69744 Özel gereksinimli bireylerin aileleri için aile eğitim programı hazırlayarak uygular.
22 69745 Verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir.
23 69746 Grup etkinliklerine isteyerek katılır ve sorumluluk alır.
24 69747 Yetersiz olduğu durumlarda eleştirel düşünerek gereksinim duyduğu bilgilere ulaşır.
25 69748 Edindiği bilgi ve becerileri güncel olarak takip eder ve geliştirir.
26 69749 Özel gereksinimli bireylerin aileleri ile çalışırken etkili iletişim becerilerini kullanır.
27 69750 Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara gönüllü bilgilendirmeler yapar.
28 69751 Toplumsal ve evrensel olayları/gelişmeleri izler.
29 69752 Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
30 69753 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
31 69754 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
32 69755 Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
33 69756 Çevre koruma, iş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında yeterli bilince sahiptir.
34 69757 Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
35 69758 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35
Öğrenme Çıktısı
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1
2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1
3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1
4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1
5 1 1 1 1 1 1 1