Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
GSS418 Engelliler İçin Sanat ve Tasarım 927003 4 8 3

Dersin Amacı

Sosyal yaşamın içinde doğal olgulardan biri olarak engelliler için tasarımın önemine ve gerekliliğine ilişkin farkındalığın geliştirilmesi. İç mekan ve dış mekanlar içinde engellilerin karşılaşabileceği engel sınıfına girebilecek proslemlerin çözümü için tasarımlar geliştirmek, projeler oluşturmak ve uygulamak.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Dr. Öğretim Üyesi Deniz Ekmekçioğlu

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Ders Kitapları: 1. Design for Environment, Joseph Fiksel, McGraw-Hill, 2009 2. Emotionally Durable Design: ObjAKTS, Experiences and Empathy, 3. Jonathan Chapman, Earthscan, London, 2005 4. The Green Imperative, Natural Design for teh Real World, Victor Papanek, Thames&Hudson, 1995 5. Green Design, Design for the Environment Dorothy Mackenzie, 1997 (2nd edition), Laurence King Publishing, London

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Dersin İçeriği

Bu ders uygulamalı bir ders olup, sınavları bir vize, final ve bütünlemeden oluşmaktadır. Sınavlar yazılı, uygulamalı ya da proje-ödev biçiminde gerçekleştirilebilir.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 1 40
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 1 60
1 Ara Sınav 1 100 1
2 Final Sınavı 1 100 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 1 2 2
2 Final Sınavı 1 2 2
5 Derse Katılım 13 4 52
29 Bireysel Çalışma 10 2 20

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Derse giriş, genel bilgi
2 Engelliler ve mekan ilişkisi
3 Engelliler ve çevre arasındaki ilişki
4 Engelliler için tasarımda oran - orantının önemi
5 Görme engelliler için tasarım
6 İşitme engelliler için tasarım
7 Fiziksel engelliler için tasarım
8 Engellilerin karşılaştığı sorunlar
9 Vize Sınavı
10 Geçmişte ve günümüzde çözüm amaçlı yapılan uygulamalar.
11 Engelliler ile görüşülerek ihtiyaç ve istekleri hakkında bilgi alınması
12 Yeni tasarım önerileri.
13 Öğrenciler tarafından geliştirilen projeler üzerinden yürütülecek tartışmalar
14 Öğrenciler tarafından geliştirilen projeler üzerinden yürütülecek tartışmalar

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1525634 Derse katılan öğrenciler, engelli bireylerin ihtiyaçları doğrultusunda ürün geliştirme sürecini çok boyutlu biçimde ele alabilecek seviyeye gelir.
2 1525635 Ergonomik değerlendirmeler yapar.
3 1525636 Antropometrik değerlendirmeler yapar.
4 1525637 Engelliler için fonksiyonel mekanlar tasarlamak,

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 77795 Gözlem yapma, problem tanımlama, ayrıştırma ve çözme bilgi ve becerileri.
2 77796 Tasarım sürecinin her aşamasında her yönüyle araştırma, bilgi toplama ve analizinin temel yöntemlerini uygulayabilme becerisi.
3 77797 Tasarım çözümlerini yazılı, sözlü ve görsel olarak sunma ve aktarma (2B, 3B).
4 77798 Kullanım değeri olan ürün ve sistemlere yönelik tasarım konseptleri oluşturma becerileri.
5 77799 Tasarım odaklı araştırmanın sonuçlarını planlama, yönetme ve değerlendirme.
6 77800 Verili bir süre içinde yeterli sayıda ve nitelikte konsept seçeneği üretme ve geliştirme becerileri.
7 77801 Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye katkıda bulunacak ürünlerin tasarımına katkıda bulunmak.
8 77802 3 boyutlu model ve prototip yapımına yönelik temel bilgi ve becerisi.
9 77803 Kullanıcıyı ve kullanım süreçlerini anlamaya yönelik araştırma bilgi ve becerisi.
10 77804 Kullanıcının fiziksel, psikolojik, ergonomik, kültürel ve sosyal ihtiyaçlarına kavrama becerisi.
11 77805 Toplumsal, kurumsal, bireysel ve bağlamsal farklılıklara karşı farkındalık ve duyarlılık.
12 77806 Malzemeleri tanıma, değerlendirebilme, seçebilme ve kullanabilme bilgi ve becerisi.
13 77807 Çağdaş imalat yöntemleri konusunda bilgilenme.
14 77808 Tasarım proje sürecini planlama ve yönetme becerisi.
15 77809 Farklı disiplinlerden uzmanlarla ekip içinde etkin çalışabilme becerisi.
16 79669 Fikir ve sınai mülkiyet hakları yetkinliği