Ders Öğretim Planı

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü Yıl Dönem AKTS
DKT114 Türk İşaret Dili 927003 1 2 2

Dersin Amacı

İşitme engelli kültürünü ve Türk işaret dili alfabesini öğretmektir. Öğrencilerin Türkçe İşaret Dili'nin alfabesi, temel kelime ve dilbilgisi yapılarını kullanarak işitme engellilerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamaktır.

Dersin Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri

Öğr. Gör. Asuman KÜÇÜKÖNER

Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Diğer Hususlar

Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezlerinde uygulama yapmak.

Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1. Dikyuva, H., Zeshan, U. (2008). Türk İşaret Dili – Birinci Seviye . Nijmegen: İshara Press. 2. MEB iŞARET Dili Sözlüğü,2015 3. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı,2017 4. Öğretim Görevlisi' nin kendi ders notları

Dersin Sunulduğu Dil

Türkçe

Staj Durumu

Yok

Dersin İçeriği

işitme engelli kültürünü öğrenir. Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi edinir. TİD alfabesini, temel cümle yapılarını, evet-hayır sorularını, olumsuz cümleleri, zaman ve zamanla bağlantılı soruları, sayıları, soru sözcüklerini ve fiilleri öğrenir ve bunlarla ilgili sınıfta bol örnekli alıştırmalar yapar. Öğrenci, temel düzeyde işaret dilini ve bu dilde tercüme ederek, işitme engellilerle iletişim kurmayı öğrenir.

Değerlendirme

# Etkinlikler Adet Yuzde Katkısı Yarıyıl İci Etkinlik Yıl Sonu Etkinlik
90 Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 0 50
91 Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 0 50
5 Derse Katılım 1 25 1
6 Uygulama/Pratik 2 25 1
15 Gösterme 2 25 1
48 Sözlü Sınav 1 25 1
35 Quiz 0 50 1
51 Sözlü Sınav 0 50 1

Ders İş Yükü Verisi

# Etkinlikler Adet Süresi(saat) Toplam İş Yükü(saat)
1 Ara Sınav 10 1 10
2 Final Sınavı 12 1 12
5 Derse Katılım 10 1 10
6 Uygulama/Pratik 8 1 8
29 Bireysel Çalışma 8 1 8
48 Sözlü Sınav 2 1 2

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 İşitme Engelli Kültürü
2 TİD alfabesi
3 İşaret Dili hakkında genel bilgi ve tanışma ifadeleri
4 Aile, akrabalar ve zamirler
5 Hafta, gün, ay, yıl ile ilgili zaman kavramları
6 Okul, sınıf ve derslerle ilgili ifadeler
7 Renkler, Duygular ile ilgili ifadeler
8 Fiiller, Sıfatlar
9 Vize Haftası
10 Soru Cümleleri, Olumlu ve Olumsuz Cümle Örnekleri
11 Cümle Çevirme Çalışmaları
12 Sayılar ve Zamanla ilgili ifadeler
13 Meyveler, Sebzeler ile ilgili İfadeler
14 Final Haftası

Dersin Öğrenme Çıktıları

# Öğrenme Çıktı Id Açıklama
1 1299078 Sağır Kültürünü bilir.
2 1299079 Türk İşaret Dili' ni bilir ve iletişim sağlar.

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 70506 Dil ve konuşma bozuklukları alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri öğrenir.
2 70507 Dil ve konuşma bozuklukları alanında değerlendirme ve müdahale süreçlerinde bireylere dil, din, ırk ayrımı gözetmeksizin davranır
3 70508 Dil ve konuşma bozuklukları alanında kazandığı bilgi ve becerileri, değerlendirme ve müdahale sürecinde etik prensipler doğrultusunda uygular, sürecin gidişatına karar verir.
4 70511 7. Dil ve konuşma bozuklukları alanında değerlendirme ve müdahale süreçlerinde ayırıcı tanı koyma, terapi programı oluşturma ve uygulamayı bilir.
5 70515 Dil ve konuşma bozuklukları alanında değerlendirme ve müdahale süreçlerinde gerekli ekipmanları kullanma becerisine sahip olur.
6 70516 Dil ve konuşma bozuklukları alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri değerlendirme ve müdahale süreçlerinde kullanır.
7 70518 Dil ve konuşma bozuklukları alanında edindiği bilgi ve deneyimler doğrultusunda mesleki/akademik alanda bağımsız olarak veya ilişkili meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır.
8 70521 Dil ve konuşma bozuklukları alanına yönelik güncel ve bilimsel kaynakları takip eder.
9 70517 Dil ve konuşma bozukluklarını önleyici ve toplum sağlığını korumaya yönelik hizmetlerde bulunur, bu hizmetlere yönelik sağlık politikaları üretilmesine katkı sağlar.
10 70519 Dil ve konuşma bozuklukları alanında danışmanlığa ihtiyacı olan bireylerin ailelerine/yakınlarına danışmanlık yapar, ailelerine/yakınlarına yönelik eğitimler düzenler.
11 70520 Dil ve konuşma bozuklukları alanında değerlendirme ve müdahale süreçlerinde kayıt tutar, rapor hazırlar.

Ögrenme Çıktı Matrisi

Program Çıktısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Çıktısı
1 1 3 2 3
2 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek