Program Tanımları

Kazanılan Derece

Programda mevcut olan 21 kredi karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve tez hazırlayan öğrencilere FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ alanında Yüksek lisans diploması verilir

Kabul ve Kayıt Koşulları

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Daha detaylı bilgi için Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği'ne bakılabilir.
http://www.omu.edu.tr/UserFiles/OM-L_u%20EGITIM%20OGR%20%20YNTM.pdf

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre doktora programına kabul edilen, ancak yüksek lisans derecesini başvurduğu lisansüstü programdan farklı alanlarda almış olanlara ilgili başkanlığın uygun görmesi halinde eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Doktora programına başvurabilmek için adayların tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekmektedir.

Program Profili

Fen Bilgisi Eğitimi dalının amacı; eğitim, öğretim ve üst düzey özgün araştırmalar yapabilecek bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek, bilimsel araştırma yöntemlerini ve alanıyla ilgili yenilikleri ulusal ve uluslararası ölçekte izleme yeterliliğine sahip uzman bireyler yetiştirmektir.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Doktora programından mezun olanlar, kamu, özel kurum ve kuruluşlarında başöğretmen, danışman ve yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı olarak istihdam edilmektedir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Doktora programını tamamlayan öğrenciler doktora sonrası programlara başvurabilir.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Detaylı bilgi için Lisansüstü Eğitim-Öğretim yönetmeliğine bakınız.

Mezuniyet Koşulları

Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 75 ağırlıklı not ortalaması elde eden, Doktora Yeterlik Sınavını başaran ve hazırladığı tez önerisini ve tezini seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere İlköğretim alanında doktora diploması verilir. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir.

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Prof.Dr.Kaya Tuncer ÇAĞLAYAN

Bölüm Program Çıktıları

# Program Çıktı Id Açıklama
1 68041 Fen eğitimi alanındaki güncel bilgileri uzmanlık düzeyinde değerlendirme, detaylandırma ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2 68042 Fen eğitimi ile ilgili disiplinler arası bilgi transferini kavrama, analiz ve sentez yapabilme, elde ettiği bilgileri kullanarak yeni bilgilere ulaşabilme.
3 68043 Fen eğitimine yönelik, araştırma veya uygulama yöntemi geliştirebilme ya da bilinen bir yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, yeni bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
4 68044 Fen eğitimine yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
5 68045 Fen eğitimi ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası düzeyde yayınlayarak alanındaki bilginin genişlemesine katkıda bulunmak
6 68046 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
7 68051 Uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışabilen kendi görüşlerini savunabilen ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.
8 68050 Fen eğitimi ile ilgili eğitsel sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak hayata geçirilebilir önerilerde bulunmak
9 68049 Fen eğitimindeki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri kullanarak yaşadığı toplumun bilim okur-yazarı olma sürecine katkıda bulunabilme.
10 68048 Alanındaki uzman yabancılarla ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.
11 68047 Sosyal ilişkileri ve toplumsal olayları inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik önderlik etmek

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)

BİLGİ

1.
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2.
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.

BECERİ

1.
Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
2.
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
3.
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.
4.
Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.

YETKİNLİKLER ( Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği )

1.
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
2.
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
3.
Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

YETKİNLİKLER ( Öğrenme Yetkinliği )

1.
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.

YETKİNLİKLER ( İletişim ve Sosyal Yetkinlik )

1.
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.
2.
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.
3.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.

YETKİNLİKLER ( Alana Özgü Yetkinlik )

1.
Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
2.
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.
3.
Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)

TYYÇ Program Çıktıları
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
BİLGİ 1
2
BECERİ 1
2
3
4
YETKİNLİKLER ( Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği ) 1
2
3
YETKİNLİKLER ( Öğrenme Yetkinliği ) 1
YETKİNLİKLER ( İletişim ve Sosyal Yetkinlik ) 1
2
3
YETKİNLİKLER ( Alana Özgü Yetkinlik ) 1
2
3

Müfredat

Yıl: 1, Dönem: 1
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBE-1 Seçmeli Dersler SDG 0 0 0 0 30


Yıl: 1, Dönem: 2
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBE-4 Seçmeli Dersler SDG 0 0 0 0 30
EBUA100 Uzmanlık Alan Dersi Zorunlu 4 0 0 0 0


Yıl: 2, Dönem: 3
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBESDR Seminer Zorunlu 0 0 0 0 30
EBUA100 Uzmanlık Alan Dersi Zorunlu 4 0 0 0 0


Yıl: 2, Dönem: 4
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBESDR Seminer Zorunlu 0 0 0 0 30
EBUA100 Uzmanlık Alan Dersi Zorunlu 4 0 0 0 0


Yıl: 3, Dönem: 5
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBETZ Tez Zorunlu 0 0 0 0 30
EBUA100 Uzmanlık Alan Dersi Zorunlu 4 0 0 0 0


Yıl: 3, Dönem: 6
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBETZ Tez Zorunlu 0 0 0 0 30
EBUA100 Uzmanlık Alan Dersi Zorunlu 4 0 0 0 0


Yıl: 4, Dönem: 7
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBETZ Tez Zorunlu 0 0 0 0 30
EBUA100 Uzmanlık Alan Dersi Zorunlu 4 0 0 0 0


Yıl: 4, Dönem: 8
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
EBETZ Tez Zorunlu 0 0 0 0 30
EBUA100 Uzmanlık Alan Dersi Zorunlu 4 0 0 0 0

Seçmeli Ders Grupları (SDG)

Yıl: 1, Dönem: 1
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
2501048042010 Öğrenmenin Biyolojik Temelleri Zorunlu 3 0 0 3 6
2501048062010 Fen Eğitiminde Mekan Dışı (Outdoor) Uygulamalar Zorunlu 3 0 0 3 6
2501048262010 İlköğretimde Astronomi Eğitimi Zorunlu 3 0 0 3 6
İFBE701 Biyoloji Eğitiminde Laboratuvar Uygulamaları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE703 Öğrenmenin Biyolojik Temelleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE704 İlköğretim Programlarında İşlenen Küresel Çevre Sorunları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE705 Fen Eğitiminde Mekan Dışı (Outdoor) Uygulamalar Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE706 Bilgisayarın Fen Eğitiminde Kullanımı Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE707 Fen Eğitiminde Uluslararası Yaklaşımlar Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE708 Kavram Öğretiminde Şematik Uygulama Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE709 Hazır Bulunuşluk ve Bilgi Transferi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE710 Fen Eğitiminde Nitel Araştırma Metodları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE711 Fen Eğitiminde Alternatif Ölçme Metotları ve Araştırma Desenleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE714 Eğitimde Kliniksel Denetleme Metodları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE715 Eğitimde Öğrenme Kuramları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE717 Karşılaştırmalı Fen Eğitimi Programları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE718 Fen Eğitiminde Araştırma Yöntemleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE719 Eğitim Teknolojilerinin Fen Eğitimine Entegrasyonu Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE720 Teknoloji İle Öğretme ve Öğrenme Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE721 Fen ve Teknoloji Eğitiminde Kavram Öğretimi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE722 Fen ve Teknoloji Eğitiminde Nicel Araştırma Metodları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE723 Web Destekli Fen ve Teknoloji Öğretimi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE724 Fen Öğretiminde Genel Fizik Laboratuvarı Deneysel Aktivite Temelleri I Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE725 İlköğretimde Astronomi Eğitimi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE726 İlköğretimde Fizik Eğitiminin Temelleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE727 Bilim Tarihinin Temel Fen Kavramlarına Etkisi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE728 Fen Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşımlar Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE730 Fen Eğitiminde İnformal Uygulamaların Önemi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE731 Fen Eğitimi İçin Öğrenme Ortamlarının Tasarımı Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE732 Fen Eğitiminde Kimyasal Uygulamaların Önemi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE733 Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı Uygulamaları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE734 Fen Eğitiminde Ölçme Aracı Geliştirme Zorunlu 3 0 0 3 7.5


Yıl: 1, Dönem: 2
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L Kredi AKTS
2501048092010 Kavram Öğretiminde Şematik Algılama Zorunlu 3 0 0 3 6
İFBE701 Biyoloji Eğitiminde Laboratuvar Uygulamaları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE703 Öğrenmenin Biyolojik Temelleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE704 İlköğretim Programlarında İşlenen Küresel Çevre Sorunları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE705 Fen Eğitiminde Mekan Dışı (Outdoor) Uygulamalar Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE706 Bilgisayarın Fen Eğitiminde Kullanımı Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE707 Fen Eğitiminde Uluslararası Yaklaşımlar Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE708 Kavram Öğretiminde Şematik Uygulama Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE709 Hazır Bulunuşluk ve Bilgi Transferi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE710 Fen Eğitiminde Nitel Araştırma Metodları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE711 Fen Eğitiminde Alternatif Ölçme Metotları ve Araştırma Desenleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE714 Eğitimde Kliniksel Denetleme Metodları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE715 Eğitimde Öğrenme Kuramları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE717 Karşılaştırmalı Fen Eğitimi Programları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE718 Fen Eğitiminde Araştırma Yöntemleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE719 Eğitim Teknolojilerinin Fen Eğitimine Entegrasyonu Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE720 Teknoloji İle Öğretme ve Öğrenme Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE721 Fen ve Teknoloji Eğitiminde Kavram Öğretimi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE722 Fen ve Teknoloji Eğitiminde Nicel Araştırma Metodları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE723 Web Destekli Fen ve Teknoloji Öğretimi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE724 Fen Öğretiminde Genel Fizik Laboratuvarı Deneysel Aktivite Temelleri I Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE725 İlköğretimde Astronomi Eğitimi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE726 İlköğretimde Fizik Eğitiminin Temelleri Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE727 Bilim Tarihinin Temel Fen Kavramlarına Etkisi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE728 Fen Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşımlar Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE730 Fen Eğitiminde İnformal Uygulamaların Önemi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE731 Fen Eğitimi İçin Öğrenme Ortamlarının Tasarımı Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE732 Fen Eğitiminde Kimyasal Uygulamaların Önemi Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE733 Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı Uygulamaları Zorunlu 3 0 0 3 7.5
İFBE734 Fen Eğitiminde Ölçme Aracı Geliştirme Zorunlu 3 0 0 3 7.5