Ondokuz Mayıs Üniversitesi Bilgi Paketi - Ders Kataloğu
Eğitim Bilimleri Enstitüsü - İlköğretim

Program Tanımları

Kuruluş

Kazanılan Derece

Programda mevcut olan 21 kredi karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve tez hazırlayan öğrencilere FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ alanında Yüksek lisans diploması verilir

Derecenin Düzeyi

Yüksek Lisans

Kabul ve Kayıt Koşulları

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Formal

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Toplam yirmi dört krediden az olmamak üzere, açılan dersler ile bir seminer dersi (toplam 60 AKTS) ve tez çalışmasından başarılı olmak gerekmektedir.

Program Profili

OMÜ, Eğitim Fakültesi İlköğretim Anabilim dalı Fen Bilgisi Eğitimi yüksek lisans Programında; “alan bilgisi, alan eğitimi” ve Bilimsel araştırma yöntemleri ile deneysel yöntemlerin kullanıldığı uygulama derslerinin dışında “öğretmenlik meslek bilgisi” dersleri de yer almaktadır. 2 yarıyıl ders ve 2 yarıyıl tez olmak üzere toplam 2 yılda tamamlanabilen programdan fen okur yazarlığı konusunda katkı yapabilecek elemanlar yetiştirilmektedir.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Bu Programlardan mezun olan öğrencilerimiz, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel okullar ile özel dershanelerde öğretmenlik, medya kuruluşlarında, yurt dışındaki eğitim ve kültür kurumlarında, Türk Cumhuriyetleri ile ilgili özel ve resmi kuruluşlarda çalışabilecek ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyen olarak görev alabileceklerdir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla Doktora programında Doktora yapabilirler

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Ayrıntılı bilgi için Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliğine bakınız.
http://www.omu.edu.tr/UserFiles/OM-L_u%20EGITIM%20OGR%20%20YNTM.pdf

Mezuniyet Koşulları

Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 kredilik ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere ilköğretim alanında yüksek lisans diploması verilir.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam Zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Program başkanı: Prof. Dr. K. Tuncer Çağlayan

Bölüm Olanakları

Birbirinden bağımsız Fizik, Kimya ve Biyoloji konularının uzmanlarının dışında fen eğitimi alanında uzmanlaşmış 2 profesör, 3 Doç.7 Yrd. Doç. Dr. görev yapmaktadır.

Program Çıktıları

  1. Fen eğitimi alanındaki güncel bilgileri uzmanlık düzeyinde değerlendirme, detaylandırma ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
  2. Fen eğitimi ile ilgili disiplinler arası bilgi transferini kavrama, analiz ve sentez yapabilme, elde ettiği bilgileri kullanarak yeni bilgilere ulaşabilme.
  3. Fen eğitimine yönelik, araştırma veya uygulama yöntemi geliştirebilme ya da bilinen bir yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, yeni bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
  4. Fen eğitimine yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
  5. Fen eğitimi ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası düzeyde yayınlayarak alanındaki bilginin genişlemesine katkıda bulunmak
  6. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
  7. Fen eğitimi ile ilgili eğitsel sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak hayata geçirilebilir önerilerde bulunmak
  8. Fen eğitimindeki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri kullanarak yaşadığı toplumun bilim okur-yazarı olma sürecine katkıda bulunabilme.
  9. Alanındaki uzman yabancılarla ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.
  10. Uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışabilen kendi görüşlerini savunabilen ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.
  11. Sosyal ilişkileri ve toplumsal olayları inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik önderlik etmek

Düzey/Alan/Program Gösterimi

Ulusal Düzey Yeterlilikleri
7. Düzey (Yüksek Lisans)
Ulusal Alan Yeterlilikleri Program Çıktıları
Bilgi
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
  • Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
  • Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • Fen eğitimi alanındaki güncel bilgileri uzmanlık düzeyinde değerlendirme, detaylandırma ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
Beceriler
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
  • Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır , bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
  • Fen eğitimi ile ilgili disiplinler arası bilgi transferini kavrama, analiz ve sentez yapabilme, elde ettiği bilgileri kullanarak yeni bilgilere ulaşabilme.
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
  • Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
  • Fen eğitimine yönelik, araştırma veya uygulama yöntemi geliştirebilme ya da bilinen bir yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, yeni bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
Öğrenme Yetkinliği
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir veöğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
  • Fen eğitimine yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  • Alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
  • Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Fen eğitimi ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası düzeyde yayınlayarak alanındaki bilginin genişlemesine katkıda bulunmak
Alana Özgü Yetkinlik
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
  • Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
  • Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
  • Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.

Müfredat

T:Teorik,U:Uygulama, L:Laboratuar
Dönem 1
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBE-1Seçmeli Dersler 927003 0 0 0 30.0
MFE601Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 927001 3 0 0 0.0
Toplam 3 0 0 30.0
Dönem 2
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBE-2Seçmeli Dersler 927003 0 0 0 30.0
EBESYLSeminer 927001 0 0 0 0.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
MFE601Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 927001 3 0 0 0.0
Toplam 7 0 0 30.0
Dönem 3
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBETZTez 927001 0 0 0 30.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
Toplam 4 0 0 30.0
Dönem 4
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBETZTez 927001 0 0 0 30.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
Toplam 4 0 0 30.0
EBE-1 / Seçmeli Dersler
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
İFBE601 Fen Eğitiminde Güncel Araştırmalar I İfbe601 927001 3 0 0 7.5
İFBE603 Öğretme-Öğrenme Süreçleri İfbe603 927001 3 0 0 7.5
İFBE604 Program Geliştirme ve Değerlendirme İfbe604 927001 3 0 0 7.5
İFBE605 İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE606 İlköğretimde Fen Bilgisi Programlarının İncelenmesi 927001 3 0 0 7.5
İFBE607 İlköğretimde Fen Deneyleri 1 927001 3 0 0 7.5
İFBE608 Bilgisayar Destekli Fen Eğitimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE609 Fen Eğitiminde Seçme Konular 927001 3 0 0 7.5
İFBE610 İlköğretimde Fen Deneyleri II İfbe610 927001 2 2 0 7.5
İFBE611 Fen Eğitiminde Seminer Çalışmaları I 927001 3 0 0 7.5
İFBE612 Fen Bilimlerinde Temel Kavramların Tarihsel Gelişimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE614 İnsan Çevre ve Fen Eğitimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE615 Fen Eğitiminde Seminer Çalışmaları II 927001 3 0 0 7.5
İFBE616 Fen Bilgisinde Kavram Geliştirme ve Öğretimi İfbe616 927001 3 0 0 7.5
İFBE617 Fen Eğitiminin Yaşamsal Önemi İfbe617 927001 3 0 0 7.5
İFBE618 Fen Öğretiminde Güncel Yaklaşımlar İfbe618 927001 3 0 0 7.5
İFBE619 Fen Bilgisinin Yapısı ve Yapılandırıcı Öğrenme Teorisi İfbe619 927001 3 0 0 7.5
İFBE620 Fen Eğitiminde Temel Kimya Kavramları İfbe620 927001 3 0 0 7.5
İFBE621 Fen Eğitiminde Modeller ve Modelleme İfbe621 927001 3 0 0 7.5
İFBE622 Fen Eğitiminde Kavramsal Öğrenme İfbe622 927001 3 0 0 7.5
İFBE623 Fen Eğitiminde İstatistik İfbe623 927001 3 0 0 7.5
İFBE624 Fen Eğitiminde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi İfbe624 927001 3 0 0 7.5
İFBE625 Fen Eğitiminde Temel Astronomi Kavramları 927001 3 0 0 7.5
İFBE626 Yaşam Temelli Öğrenme Uygulamaları ve Ulusal-Uluslararası Çalışmaların Karşılaştırılması 927001 3 0 0 7.5
İFBE627 Fen Eğitiminde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Uygulamaları 927001 3 0 0 7.5
İFBE629 Fen Eğitiminde Ders Materyali Olarak Bilgisayar Animasyonları 927001 3 0 0 7.5
İFBE630 Bilim Felsefesi ve Eğitime Yansımaları 927001 3 0 0 7.5
İFBE631 Fen Eğitiminde Bilgisayar Paket Programlarıyla İstatistik Uygulamaları 927001 3 0 0 7.5
İFBE632 Fen Eğitiminde Parametrik ve Parametrik Olmayan İstatistik Uygulamaları 927001 3 0 0 7.5
EBE-2 / Seçmeli Dersler
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
İFBE601 Fen Eğitiminde Güncel Araştırmalar I İfbe601 927001 3 0 0 7.5
İFBE603 Öğretme-Öğrenme Süreçleri İfbe603 927001 3 0 0 7.5
İFBE604 Program Geliştirme ve Değerlendirme İfbe604 927001 3 0 0 7.5
İFBE605 İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE606 İlköğretimde Fen Bilgisi Programlarının İncelenmesi 927001 3 0 0 7.5
İFBE607 İlköğretimde Fen Deneyleri 1 927001 3 0 0 7.5
İFBE608 Bilgisayar Destekli Fen Eğitimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE609 Fen Eğitiminde Seçme Konular 927001 3 0 0 7.5
İFBE610 İlköğretimde Fen Deneyleri II İfbe610 927001 2 2 0 7.5
İFBE611 Fen Eğitiminde Seminer Çalışmaları I 927001 3 0 0 7.5
İFBE612 Fen Bilimlerinde Temel Kavramların Tarihsel Gelişimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE614 İnsan Çevre ve Fen Eğitimi 927001 3 0 0 7.5
İFBE615 Fen Eğitiminde Seminer Çalışmaları II 927001 3 0 0 7.5
İFBE616 Fen Bilgisinde Kavram Geliştirme ve Öğretimi İfbe616 927001 3 0 0 7.5
İFBE617 Fen Eğitiminin Yaşamsal Önemi İfbe617 927001 3 0 0 7.5
İFBE618 Fen Öğretiminde Güncel Yaklaşımlar İfbe618 927001 3 0 0 7.5
İFBE619 Fen Bilgisinin Yapısı ve Yapılandırıcı Öğrenme Teorisi İfbe619 927001 3 0 0 7.5
İFBE620 Fen Eğitiminde Temel Kimya Kavramları İfbe620 927001 3 0 0 7.5
İFBE621 Fen Eğitiminde Modeller ve Modelleme İfbe621 927001 3 0 0 7.5
İFBE622 Fen Eğitiminde Kavramsal Öğrenme İfbe622 927001 3 0 0 7.5
İFBE623 Fen Eğitiminde İstatistik İfbe623 927001 3 0 0 7.5
İFBE624 Fen Eğitiminde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi İfbe624 927001 3 0 0 7.5
İFBE625 Fen Eğitiminde Temel Astronomi Kavramları 927001 3 0 0 7.5
İFBE626 Yaşam Temelli Öğrenme Uygulamaları ve Ulusal-Uluslararası Çalışmaların Karşılaştırılması 927001 3 0 0 7.5
İFBE627 Fen Eğitiminde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Uygulamaları 927001 3 0 0 7.5
İFBE629 Fen Eğitiminde Ders Materyali Olarak Bilgisayar Animasyonları 927001 3 0 0 7.5
İFBE630 Bilim Felsefesi ve Eğitime Yansımaları 927001 3 0 0 7.5
İFBE631 Fen Eğitiminde Bilgisayar Paket Programlarıyla İstatistik Uygulamaları 927001 3 0 0 7.5
İFBE632 Fen Eğitiminde Parametrik ve Parametrik Olmayan İstatistik Uygulamaları 927001 3 0 0 7.5