Ondokuz Mayıs Üniversitesi Bilgi Paketi - Ders Kataloğu
Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi

Program Tanımları

Kuruluş

2012-2013 Öğretim Yılından itibaren Yüksek Lisans Programı açılmış ve birinci yarıyılda 20 ikinci yarı yılda 8 öğrencinin kaydı yapılarak eğitime başlanmıştır. Program başkanlığını Prof. Dr. Dursun Ali AKBULUT üstlenmiştir.

Kazanılan Derece

Yüksek Lisans mezunu

Derecenin Düzeyi

Yüksek Lisans

Kabul ve Kayıt Koşulları

Eğitim fakültelerinin Tarih Öğretmenliği Anabilim Dalı mezunları ile Fen-Edebiyat ve Edebiyat Fakültelerinin pedagojik formasyon almış mezunları başvuruda bulunabilmektedirler.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Eğitim fakültelerine bağlı Tarih öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ya da Fen Edebiyat Fakültelerine bağlı Tarih bölümlerinde lisans eğitimi almış olanlar bu alana başvuruda bulunabilirler. Alan dışı olarak kabul edilen öğrenciler bilimsel hazırlık dersi alırlar. Programda ders muafiyeti yoktur.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Adaylar lisans mezunu olmak, ALES'ten istenilen düzeyde puan almış olmak şartlarını yerine getirmek suretiyle alanda eğitim hakkını elde ederler.

Program Profili

Tarih Öğretmenliği Yüksek Lisans Programı ile tarih eğitimi alanında öğretim elemanı ve akademisyen yetiştirmek amacıyla bir eğitim planı yürütmektedir. Tarih öğretiminde yaklaşımlar, araştırma yöntem ve teknikleri, istatistik ve uygulamaları, materyal geliştirme, öğretmenin kişisel ve mesleki gelişimi, ölçme ve değerlendirme ile ilgili zorunlu dersler içermektedir. Sorunlu derslerin yanında öğrencilerin tercihlerine göre seçebilecekleri seçmeli dersler de bulunmaktadır.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Anabilim dalımız henüz mezun vermemiştir. Ancak programı başarıyla tamamlayanlar, üniversitelerde açılan Araştırma Görevlisi ve Okutman kadrolarına başvurabilirler. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığında, Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Dışişleri Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü ve Müze Arşivlerinde çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Programı bitirenler Doktora Programına başvurabilirler.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.

Mezuniyet Koşulları

Derslerin, seminerin ve Yüksek Lisan tezinin başarı ile tamamlanması.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam Zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Dursun Ali AKBULUT
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Tarih Anabilim Dalı
Kurupelit/SAMSUN
AKTS Koordinatörü: Yrd. Doç. Dr. Merve Görkem ZEREN
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Coğrafya Anabilim Dalı
Kurupelit/SAMSUN

Bölüm Olanakları

Öğrenciler, Fakülte ve Üniversite bünyesinde bulunan kütüphanelerden faydalanır, yerleşke içerisinde bulunan çeşitli birimler vasıtasıyla sağlık, yeme içme gibi ihtiyaçlarını giderirler, ayrıca sportif faaliyetlerde de bulunabilirler.

Program Çıktıları

  1. Mezunlar, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgilere sahip olur.
  2. Mezunlar, disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler.
  3. Mezunlar, tarihin ve modern Türk tarihinin problemlerini anlamaya yönelik tezler geliştirebilirler.
  4. Mezunlar, Türk tarihinin söz konusu evresinde ve çeşitli toplumlarla ilişkilerinde temel belirleyici olan siyasi, idarî ve sosyal hadiseleri analiz edebilirler.
  5. Mezunlar, öğrendikleri bilgileri araştırmalarında kullanabilir/uygulayabilirler.
  6. Mezunlar, sentez yapabilirler.
  7. Mezunlar, eleştirilerini yapıcı bir şekilde sunabilme ve inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olurlar.
  8. Mezunlar, tarihi konuları araştırabilme ve problem çözebilme yeteneğini kazanırlar.
  9. Mezunlar, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar.
  10. Mezunlar, Tarihi metinleri okuyabilir, analiz edebilir ve akademik çalışmalarında kullanabilirler.
  11. Mezunlar, analiz yapabilirler.
  12. Mezunlar, disiplin içi takım çalışması yapabilme ve konuları müzakere edebilme becerisi kazanırlar.
  13. Mezunlar, yaşam boyu öğrenme davranışı edinirler.

Düzey/Alan/Program Gösterimi

Ulusal Düzey Yeterlilikleri
7. Düzey (Yüksek Lisans)
Ulusal Alan Yeterlilikleri Program Çıktıları
Bilgi
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
  • Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
  • Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • Mezunlar, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgilere sahip olur.
  • Mezunlar, disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler.
Beceriler
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
  • Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır , bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
  • Mezunlar, tarihin ve modern Türk tarihinin problemlerini anlamaya yönelik tezler geliştirebilirler.
  • Mezunlar, Türk tarihinin söz konusu evresinde ve çeşitli toplumlarla ilişkilerinde temel belirleyici olan siyasi, idarî ve sosyal hadiseleri analiz edebilirler.
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
  • Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
  • Mezunlar, Tarihi metinleri okuyabilir, analiz edebilir ve akademik çalışmalarında kullanabilirler.
  • Mezunlar, öğrendikleri bilgileri araştırmalarında kullanabilir/uygulayabilirler.
Öğrenme Yetkinliği
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir veöğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
  • Mezunlar, analiz yapabilirler.
  • Mezunlar, sentez yapabilirler.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  • Alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
  • Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Mezunlar, disiplin içi takım çalışması yapabilme ve konuları müzakere edebilme becerisi kazanırlar.
  • Mezunlar, eleştirilerini yapıcı bir şekilde sunabilme ve inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olurlar.
Alana Özgü Yetkinlik
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
  • Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
  • Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
  • Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Mezunlar, yaşam boyu öğrenme davranışı edinirler.
  • Mezunlar, tarihi konuları araştırabilme ve problem çözebilme yeteneğini kazanırlar.

Müfredat

T:Teorik,U:Uygulama, L:Laboratuar
Dönem 1
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBE-1Seçmeli Dersler 927003 0 0 0 30.0
TSB601Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 927001 3 0 0 0.0
Toplam 3 0 0 30.0
Dönem 2
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBE-2Seçmeli Dersler 927003 0 0 0 30.0
EBESYLSeminer 927001 0 0 0 0.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
TSB601Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 927001 3 0 0 0.0
Toplam 7 0 0 30.0
Dönem 3
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBETZTez 927001 0 0 0 30.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
Toplam 4 0 0 30.0
Dönem 4
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBETZTez 927001 0 0 0 30.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
Toplam 4 0 0 30.0
EBE-1 / Seçmeli Dersler
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
2501036602012 Tarih Öğretimi İlke ve Yöntemleri 927001 3 0 0 0.0
2501036612012 Ortaöğretim Tarih Programlarının İncelenmesi 927001 3 0 0 6.0
2501036632012 Edebi Metinlerde Tarih Öğretimi 927001 3 0 0 6.0
2501036642012 Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları 927001 3 0 0 0.0
2501036652012 Sosyal Bilimlerde İstatistik 927001 3 0 0 6.0
2501036662012 Tarih Öğretimi Araştırmaları 927001 3 0 0 0.0
2501036672012 Türk Eğitim Sisteminin Tarihsel Gelişimi 927001 3 0 0 6.0
2501036682012 Tarih ve Monografi 927001 3 0 0 0.0
2501036692012 Tarih Felsefesi 927001 3 0 0 6.0
2501036702012 Eğitimde Program Geliştirme 927001 3 0 0 0.0
2501036712012 Tarih ve Sosyoloji 927001 3 0 0 6.0
2501036722012 Eğitim Yönetimi 927001 3 0 0 0.0
2501036732012 Türk Yenileşme Tarihi 927001 3 0 0 6.0
2501036742012 Türk Anayasa Tarihi 927001 3 0 0 0.0
2501036752012 Türkiye Cumhuriyeti Tarihi 927001 3 0 0 6.0
2501036762012 Siyasal Düdşünceler Tarihi 927001 3 0 0 0.0
2501036772012 Türk Kültür Tarihi 927001 3 0 0 6.0
2501036782012 Türk Tarihinin Öğretimi 927001 3 0 0 0.0
2501036792012 Xıx.Yüzyıl Osmanlı Siyasi Tarihi 927001 3 0 0 6.0
2501036802012 Yakın Çağda Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti 927001 3 0 0 0.0
2501036812012 Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi 927001 3 0 0 6.0
2501036822012 Osmanlıca Tarih Metinleri 927001 3 0 0 0.0
2501036832012 Modern Dünya Tarihi ve Türkiye 927001 3 0 0 6.0
TRE603 Tarih Öğretimi İlke ve Yöntemleri 927001 3 0 0 0.0
TRE606 Milli Eğitim Programlarında Atatürkçülük Öğretimi 927001 3 0 0 0.0
TRE608 Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları 927001 2 0 0 0.0
TRE611 Türk Eğitim Sisteminin Tarihsel Gelişimi 927001 3 0 0 0.0
TRE617 Türk Yenileşme Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE618 Türk Anayasa Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE620 Siyasal Düşünceler Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE621 Türk Kültür Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE622 Türk Tarihinin Öğretimi 927001 2 0 0 0.0
TRE624 Yakın Çağda Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyet 927001 2 0 0 6.0
TRE626 Osmanlıca Tarih Metinleri 927001 2 0 0 6.0
EBE-2 / Seçmeli Dersler
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
2501036602012 Tarih Öğretimi İlke ve Yöntemleri 927001 3 0 0 0.0
2501036612012 Ortaöğretim Tarih Programlarının İncelenmesi 927001 3 0 0 0.0
2501036632012 Edebi Metinlerde Tarih Öğretimi 927001 3 0 0 0.0
2501036642012 Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları 927001 3 0 0 0.0
2501036652012 Sosyal Bilimlerde İstatistik 927001 3 0 0 0.0
2501036662012 Tarih Öğretimi Araştırmaları 927001 3 0 0 0.0
2501036672012 Türk Eğitim Sisteminin Tarihsel Gelişimi 927001 3 0 0 0.0
2501036682012 Tarih ve Monografi 927001 3 0 0 0.0
2501036692012 Tarih Felsefesi 927001 3 0 0 0.0
2501036702012 Eğitimde Program Geliştirme 927001 3 0 0 0.0
2501036712012 Tarih ve Sosyoloji 927001 3 0 0 0.0
2501036722012 Eğitim Yönetimi 927001 3 0 0 0.0
2501036732012 Türk Yenileşme Tarihi 927001 3 0 0 0.0
2501036742012 Türk Anayasa Tarihi 927001 3 0 0 6.0
2501036752012 Türkiye Cumhuriyeti Tarihi 927001 3 0 0 0.0
2501036762012 Siyasal Düdşünceler Tarihi 927001 3 0 0 6.0
2501036772012 Türk Kültür Tarihi 927001 3 0 0 0.0
2501036782012 Türk Tarihinin Öğretimi 927001 3 0 0 0.0
2501036792012 Xıx.Yüzyıl Osmanlı Siyasi Tarihi 927001 3 0 0 0.0
2501036802012 Yakın Çağda Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti 927001 3 0 0 6.0
2501036812012 Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi 927001 3 0 0 0.0
2501036822012 Osmanlıca Tarih Metinleri 927001 3 0 0 6.0
2501036832012 Modern Dünya Tarihi ve Türkiye 927001 3 0 0 0.0
TRE603 Tarih Öğretimi İlke ve Yöntemleri 927001 3 0 0 0.0
TRE606 Milli Eğitim Programlarında Atatürkçülük Öğretimi 927001 3 0 0 0.0
TRE608 Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları 927001 2 0 0 0.0
TRE611 Türk Eğitim Sisteminin Tarihsel Gelişimi 927001 3 0 0 0.0
TRE617 Türk Yenileşme Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE618 Türk Anayasa Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE620 Siyasal Düşünceler Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE621 Türk Kültür Tarihi 927001 2 0 0 6.0
TRE622 Türk Tarihinin Öğretimi 927001 2 0 0 0.0
TRE624 Yakın Çağda Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyet 927001 2 0 0 6.0
TRE626 Osmanlıca Tarih Metinleri 927001 2 0 0 6.0