Ondokuz Mayıs Üniversitesi Bilgi Paketi - Ders Kataloğu
Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi

Program Tanımları

Kuruluş

2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı'ndan itibaren Yüksek Lisans öğrenci kabülüne başlanacaktır.

Kazanılan Derece

Yüksek Lisans mezunu

Derecenin Düzeyi

Yüksek Lisans

Kabul ve Kayıt Koşulları

Eğitim Fakültelerinin Coğrafya Öğretmenliği Anabilim Dalı mezunları ile Fen Edebiyat ve Edebiyat Fakültelerinin pedagojik formasyon almış mezunları başvuruda bulunabilmektedir.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

Eğitim Fakültelerinin Coğrafya Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği veya Fen Edebiyat Fakültelerinin Coğrafya bölümlerinde lisans eğitimi almış olanlar bu programa başvuruda bulunabilir. Yüksek Lisans programına katılanlar arasında farklı alanlardan gelenler için Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği çerçevesinde bilimsel hazırlık programı uygulanacaktır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrenci kabulündeki değerlendirmede, ALES puanının % 65'i, lisans not ortalamasının % 25'i ve yabancı dil puanının % 10'u alınarak toplanmaktadır. Bu toplamın en az 60 puan olması gerekir. YDS veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir sınavdan yabancı dil belgesi bulunmayan adayların, yabancı dil puanı sıfır (0) kabul edilerek hesaplama yapılır.

Program Profili

Coğrafya Eğitimi Bilim Dalı’nda uygulanması planlanan program kapsamında, öğrencilere, coğrafyanın tarihsel süreçteki değişimi ve metodolojisinin incelenmesi, dünya ölçeğinde coğrafya bilimi ve eğitimindeki değişimlerin izlenmesi, coğrafya eğitiminde öğrenme öğretme süreçlerinin ve bilimsel araştırma yöntemlerinin analizi, bilişim ve iletişim teknolojilerinin (ICT) coğrafya eğitimine etkilerinin değerlendirilmesi, coğrafya eğitimcilerinin sorumlulukları ve coğrafya eğitiminin geleceği konularına ilişkin lisansüstü düzeyde akademik bakış açısı, bilgi, beceri ve birikim kazandırılmasına odaklanılacaktır. Bu bağlamda, Coğrafya Eğitimi alanında uzmanlaşma imkânı sağlamak ve evrensel ölçekte üretilen projeleri toplumun hizmetine sunmak temel hedeftir.

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı'ndan itibaren Yüksek Lisans öğrenci kabülüne başlanacaktır. Programı başarıyla tamamlayanlar, üniversitelerde akademik eleman, Belediyelerde, Karayolları Genel Müdürlüğü'nde, Devlet Su İşleri ve Türkiye İstatistik Kurumu gibi kurumlarda uzman olarak görev alabilir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üst derece programlara geçiş yapılabilmektedir. Tezli yüksek lisansı bitiren öğrenciler doktoraya kabul edilir.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilmektedir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri dikkate alınarak ilgili kurullar tarafından Rektörlüğe önerilmektedir. Ders öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili literatürü ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapmaktadır.

Mezuniyet Koşulları

Programa katılan öğrenciler, yüksek lisans öğrenimi boyunca almak zorunda oldukları derslerin tamamında başarılı olmak durumundadır. Ayrıca hazırladıkları yüksek lisans tezinin, jüri üyeleri karşısında savunulması ve kabul edilmiş olması gerekmektedir.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam Zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi
ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ

Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı

B Blok 5. Kat

Fakülte Santral: 0362 312 19 19
Fakülte Faks : 0362 457 60 78
Adres : Kurupelit Kampüsü 55139 / Atakum - Samsun

Program Başkanı: Prof.Dr. Cevdet Yılmaz
AKTS/DS Koordinatörü: Yrd. Doç. Dr. Merve Görkem Zeren

Bölüm Olanakları

Önerilen program için öğretim üyelerinin bilgisayarları yanında fakültemiz bünyesinde yer alan bulunan bilgisayar laboratuvarlarından ve teknoloji sınıflarından (6 bilgisayar laboratuvarı, 21 teknoloji sınıfı) yararlanılacaktır. Eğitim-öğretim ve araştırma için öğretim üyelerinin bilgisayarları yanında fakültemiz bünyesinde yer alan bulunan bilgisayar laboratuvarlarından ve teknoloji sınıflarından (6 bilgisayar laboratuvarı, 21 teknoloji sınıfı) yararlanılmaktadır. Fakültemizdeki bütün bilgisayarlar, ağ üzerinden internete bağlı olup her gün saat 09.00 ile 17.00 arasında lisansüstü öğrencilerin kullanımına açık olacaktır. Ayrıca diğer öğrenciler gibi yüksek lisans öğrencilerinin de fakültemizdeki kütüphanemizde veya OMÜ Merkez Kütüphanesinde internet ağına bağlı bilgisayarlardan yararlanma imkânı da vardır.

Önerilen program açısından yararlanılabilecek ilk kütüphane, 25.000’in üzerinde kitabın bulunduğu Fakültemiz kütüphanesidir. Yarım asırlık tecrübesi ve birikimi bulunan Fakültemizde Coğrafya ve diğer ilgili sosyal alanlar olmak üzere birçok süreli yayına online ulaşma imkânı vardır. Bunun dışında programın yürütülmesinde öncelikli olarak yararlanılmak üzere, 125.604 adet kitap ve benzeri materyalin bulunduğu Ondokuz Mayıs Üniversitesi Merkez Kütüphanesi, Samsun İl Halk Kütüphanesi ve pek çok süreli ve süresiz yayın bulunmaktadır. Ayrıca gerekli durumlarda Ankara, İstanbul ve diğer illerimizdeki ve yurt dışındaki kütüphanelerden ve özel kitaplıklardan yararlanılabilecektir. Bu amaçla Üniversitemiz, Merkez Kütüphanemizin ve ilgili kurum ve kuruluşların online hizmetleri değerlendirilecektir. OMÜ Merkez Kütüphanesindeki toplu kataloglar, abone veri tabanları, elektronik dergiler, elektronik kitaplar, basılı kitaplar ve diğer materyaller için bkz. http://kutuphane.omu.edu.tr.

Program Çıktıları

  1. Coğrafya eğitimi ile ilgili uluslararası ve ulusal düzeyde literatüre sahip olur.
  2. Coğrafya alanına ilişkin kuramsal bilgilere sahip olur.
  3. Coğrafya alanına ilişkin uygulamalı bilgilere sahip olur.
  4. Eğitim teknolojilerini sınıf ortamında kullanıp coğrafya öğretimine uyarlayabilir.
  5. Coğrafya eğitimi alanına yönelik veri toplama aracı geliştirebilir.
  6. Coğrafya eğitimine katkı sunacak bir çalışmayı bilimsel araştırma yöntemlerine uygun biçimde hazırlayabilir.
  7. Bütünsel ve objektif okuma yaklaşımını kullanabilir.
  8. Coğrafya eğitimine katkı sunacak bir çalışmayı bilimsel araştırma yöntemlerine uygun biçimde sunabilir.
  9. Görsel tasarım ve materyal geliştirme ilkelerini coğrafya öğretimine uygulayabilir.
  10. Coğrafya eğitimi alanında uzmanlaşarak, evrensel ölçekte proje üretebilir.
  11. Bilimsel araştırma raporu düzenleyebilir.
  12. Coğrafya eğitimi alanında, metodolojisi, modeli, parametreleri, performans kriterleri ve süresi belirli bir akademik çalışma sürecini gerçekleştirebilir.
  13. Etkili akademik yazma yaklaşımlarını kullanabilir.

Düzey/Alan/Program Gösterimi

Ulusal Düzey Yeterlilikleri
7. Düzey (Yüksek Lisans)
Ulusal Alan Yeterlilikleri Program Çıktıları
Bilgi
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
  • Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
  • Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • Coğrafya eğitimi ile ilgili uluslararası ve ulusal düzeyde literatüre sahip olur.
  • Coğrafya alanına ilişkin kuramsal bilgilere sahip olur.
  • Coğrafya alanına ilişkin uygulamalı bilgilere sahip olur.
Beceriler
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
  • Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır , bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
  • Eğitim teknolojilerini sınıf ortamında kullanıp coğrafya öğretimine uyarlayabilir.
  • Coğrafya eğitimi alanına yönelik veri toplama aracı geliştirebilir.
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
  • Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
  • Coğrafya eğitimine katkı sunacak bir çalışmayı bilimsel araştırma yöntemlerine uygun biçimde hazırlayabilir.
Öğrenme Yetkinliği
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir veöğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
  • Etkili akademik yazma yaklaşımlarını kullanabilir.
  • Bilimsel araştırma raporu düzenleyebilir.
  • Bütünsel ve objektif okuma yaklaşımını kullanabilir.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  • Alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
  • Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Coğrafya eğitimine katkı sunacak bir çalışmayı bilimsel araştırma yöntemlerine uygun biçimde sunabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
  • Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
  • Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
  • Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
  • Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Coğrafya eğitimi alanında, metodolojisi, modeli, parametreleri, performans kriterleri ve süresi belirli bir akademik çalışma sürecini gerçekleştirebilir.
  • Görsel tasarım ve materyal geliştirme ilkelerini coğrafya öğretimine uygulayabilir.

Müfredat

T:Teorik,U:Uygulama, L:Laboratuar
Dönem 1
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBE-1Seçmeli Dersler 927003 0 0 0 30.0
TSB601Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 927001 3 0 0 0.0
Toplam 3 0 0 30.0
Dönem 2
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBE-2Seçmeli Dersler 927003 0 0 0 30.0
EBESYLSeminer 927001 0 0 0 0.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
TSB601Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik 927001 3 0 0 0.0
Toplam 7 0 0 30.0
Dönem 3
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBETZTez 927001 0 0 0 30.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
Toplam 4 0 0 30.0
Dönem 4
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBETZTez 927001 0 0 0 30.0
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
Toplam 4 0 0 30.0
Dönem 5
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
EBUA100Uzmanlık Alan Dersi 927001 4 0 0 0.0
Toplam 4 0 0 0.0
EBE-1 / Seçmeli Dersler
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
CĞE601 Coğrafya Eğitiminde Seçilmiş Konuların Özel Öğretimi 927001 3 0 0 6.0
CĞE602 Yeşil Sanayi Çözümleri 927001 3 0 0 0.0
CĞE603 Coğrafya Eğitiminde Veri Analizi 927001 3 0 0 6.0
CĞE604 Toprak Kirliliği ve Çözümleri 927001 3 0 0 0.0
CĞE605 Küreselleşme Sürecinin Ekonomik Kültürel ve Jeopolitik Boyutları 927001 3 0 0 6.0
CĞE606 Siyasi Coğrafya Açısından Türk Dünyası ve Ortadoğu 927001 2 0 0 0.0
CĞE607 Coğrafya Öğretim Programlarının Analizi 927001 3 0 0 6.0
CĞE608 Coğrafya Eğitiminde Aktif Öğrenme 927001 3 0 0 0.0
CĞE609 Türkiye Vejetasyon Coğrafyası 927001 3 0 0 6.0
CĞE610 Coğrafya Eğitiminde Kültürel Araştırmalar 927001 3 0 0 0.0
CĞE611 Doğal Kaynak Yönetimi 927001 3 0 0 6.0
CĞE612 Küresel İklim Değişikliği 927001 3 0 0 0.0
CĞE613 Sürdürülebilir Gelişim Stratejileri 927001 3 0 0 6.0
CĞE614 Coğrafi Düşünce ve Araştırma Yöntemleri 927001 3 0 0 0.0
CĞE615 Coğrafya Eğitiminde Ict ve Öğretim Teknolojileri 927001 3 0 0 6.0
CĞE616 Doğal Afetler ve Risk Yönetimi 927001 3 0 0 0.0
CĞE617 Coğrafya Eğitim Araştırmaları 927001 3 0 0 6.0
CĞE618 Coğrafya Eğitiminde Çevre Koruma 927001 3 0 0 0.0
CĞE619 Coğrafya Eğitiminin Tarihi Gelişimi ve Metodolojisi 927001 3 0 0 6.0
CĞE620 Nufüs ve Çevre 927001 3 0 0 0.0
CĞE621 Çevresel Planlama, Politika ve Uygulamalar 927001 3 0 0 6.0
CĞE622 Türkiye'nin Çevre Problemleri 927001 3 0 0 0.0
CĞE623 Coğrafya Eğitiminde Akademik Okuma 927001 3 0 0 6.0
CĞE624 Coğrafya Eğitiminde Akademik Yazma 927001 3 0 0 0.0
CĞE625 Enerji ve Çevre 927001 3 0 0 6.0
EBE-2 / Seçmeli Dersler
Ders Kodu Ders Adı Ders Türü T U L AKTS
CĞE601 Coğrafya Eğitiminde Seçilmiş Konuların Özel Öğretimi 927001 3 0 0 0.0
CĞE602 Yeşil Sanayi Çözümleri 927001 3 0 0 6.0
CĞE603 Coğrafya Eğitiminde Veri Analizi 927001 3 0 0 0.0
CĞE604 Toprak Kirliliği ve Çözümleri 927001 3 0 0 6.0
CĞE605 Küreselleşme Sürecinin Ekonomik Kültürel ve Jeopolitik Boyutları 927001 3 0 0 0.0
CĞE606 Siyasi Coğrafya Açısından Türk Dünyası ve Ortadoğu 927001 2 0 0 6.0
CĞE607 Coğrafya Öğretim Programlarının Analizi 927001 3 0 0 0.0
CĞE608 Coğrafya Eğitiminde Aktif Öğrenme 927001 3 0 0 6.0
CĞE609 Türkiye Vejetasyon Coğrafyası 927001 3 0 0 0.0
CĞE610 Coğrafya Eğitiminde Kültürel Araştırmalar 927001 3 0 0 6.0
CĞE611 Doğal Kaynak Yönetimi 927001 3 0 0 0.0
CĞE612 Küresel İklim Değişikliği 927001 3 0 0 6.0
CĞE613 Sürdürülebilir Gelişim Stratejileri 927001 3 0 0 0.0
CĞE614 Coğrafi Düşünce ve Araştırma Yöntemleri 927001 3 0 0 6.0
CĞE615 Coğrafya Eğitiminde Ict ve Öğretim Teknolojileri 927001 3 0 0 0.0
CĞE616 Doğal Afetler ve Risk Yönetimi 927001 3 0 0 6.0
CĞE617 Coğrafya Eğitim Araştırmaları 927001 3 0 0 0.0
CĞE618 Coğrafya Eğitiminde Çevre Koruma 927001 3 0 0 6.0
CĞE619 Coğrafya Eğitiminin Tarihi Gelişimi ve Metodolojisi 927001 3 0 0 0.0
CĞE620 Nufüs ve Çevre 927001 3 0 0 6.0
CĞE621 Çevresel Planlama, Politika ve Uygulamalar 927001 3 0 0 0.0
CĞE622 Türkiye'nin Çevre Problemleri 927001 3 0 0 6.0
CĞE623 Coğrafya Eğitiminde Akademik Okuma 927001 3 0 0 0.0
CĞE624 Coğrafya Eğitiminde Akademik Yazma 927001 3 0 0 6.0
CĞE625 Enerji ve Çevre 927001 3 0 0 0.0